مقالات

انواع برندهای سرور

در این مقاله سعی داریم با هم به بررسی برندهای پرفروش و بهترین برند سرور در ایران بپردازیم و به این ترتیب برای خرید سرور مناسب سازمان شما، اطلاعات اولیه لازم را در اختیارتان قرار دهیم. همان‌طور که می‌دانید به دلیل وجود تحریم، در سالیان اخیر در بازار ایران، شرکت‌های سازنده سرور و تجیزات آی‌تی به طور مستقیم حضور ندارند . زیرا اساساً سرورها ماهیت آمریکایی دارند و به این‌ترتیب اموری مانند بازاریابی، واردات، فروش و خدمات پس از فروش سرورها در ایران توسط شرکت‌های ایرانی که در زمینه سخت‌افزار فعالیت دارند، انجام می‌شود.

سرور HP

بازارهای خارجی به دلیل اینکه شرکت‌های سازنده به طور مستقیم در ایران نیستند، تنوع چندانی ندارد، این موضوع باعش شد بازار ایران به سمت برند HP Server (با سیاست‌های جدید این شرکت، محصولات سازمانی آن، با نام HPE-Hewlett Packard Enterprise شناخته می‌شوند.) کشش پیدا کند. گوناگونی تامین‌کنندگان در حوزه خلیج فارس و پیروی بازار ایران از برند  Server HP‌  باعث شد که کسانی که به تازگی شروع به فعالیت در این حوزه می‌کنند، نیز از همین برند استفاده کنند. که غالب شدن برند HP Server به سایر برندها در ایران را به دنبال داشت. در سال‌های اخیر حضور زیاد برند سرور hp و نیز گستردگی و تعدد واردکنندگان این برند، تغییر سلیقه مخاطبان از برند HP Server  به برندهای دیگر را به دنبال داشته است. مشکلات برند HP Server مانند کاهش کیفیت قطعات وارداتی، جایگزینی قطعات اصلی با قطعات OEM، خرابی زیادی که استفاده از قطعات جایگزین به دنبال داشت، شرکت‌ها و سازمان‌های مصرف‌کننده را درگیر کرده است، بازهم نتوانست موجب تغییر برند از سوی سازمان‌ها شود، زیرا بخش‌های فنی سازمان‌ها در برابر آن مقاومت می‌کنند و از تغییر می‌ترسند . قیمت‌ ارزهای خارجی در سال‌های 1397 و 1398 به طور ناگهانی جهش داشته است که موجب افزایش قیمت خرید سرورها بر پایه ریال شده است که این امر موجب گرایش مصرف‌کنندگان سرور و محصولات ذخیره‌سازی به تعمیر و محافظت امکانات کنونی خود به جای خرید محصول جدید اکتفا کنند و در این میان برخی به سرورهای دست دوم نیز روی آوردند که مشکلاتی ‌مانند عدم امکان ارتقای سخت‌افزاری سرورهای دست‌ دوم را به دنبال داشته است.
HPE در حال حاضر پرفروش‌ترین برند سرور در ایران است و البته این برند در دنیا نیز رتبه اول را داراست . در ادامه تعدادی از سرورهای پرفروش برند HPE در بازار ایران را معرفی می‌کنیم:

  • سرور رکمونت HPE Proliant DL380: رتبه اول پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین سرور در ایران و شاید هم جهان به سرور DL380 نسل نهم اختصاص می‌یابد. سرور دو یونیته پرقدرت DL380 G9 مجهز به 24 اسلات رم با قابلیت پشتیبانی از رم‌های DDR4 با حداکثر ظرفیت 5.1 ترابایت و 2 پردازنده E5-2600 v3/v4 از پردازنده‌های اینتل سری زئون است و علاوه بر آن قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی هارددرایوهای SFF یا LFF را نیز دارد.
  • سرور رکمونت HPE Proliant DL360: سرور تک یونیته DL360 پس از DL380 پرفروش‌ترین سرور HPE است که از ویژگی‌های مشابه سرور DL380 دویونیته برخوردار است و تفاوت عمده آن در تعداد هارددرایوهایی است که سرور DL360 قابلیت پشتیبانی دارد.
  • سرور ایستاده HPE Proliant ML350 : این سرور پرفروش‌ترین سرور ایستاده در میان سرورهای ML محسوب می‌شود. سرورML350 مجهز به 24 اسلات رم با قابلیت پشتیبانی از رم‌های DDR4 و 2 پردازنده E5-2600 v3/v4 از پردازنده‌های اینتل سری زئون است و علاوه بر آن قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی از هارددرایوها را نیز دارد.

سرور Dell

نیازهای شرکت های مصرف کننده داخلی، برای برندهای دیگر نیز در ایران طرفدار ایجاد کرده است. که در این میان می‌توان برند Dell Server با نام کنونی Dell EMC را نام برد که پشتیبانی قدرتمند و پرسرعت زیگورات باعث مصرف همیشگی این سرور شده است داما با وجود سابقه 26 ساله شرکت Dell، در ایران حضور نداشته است و در سال‌های اخیر بعد از این‌که Dell مالکیت شرکت EMC (بزرگ‌ترین تولیدکننده ذخیره‌ساز در دنیا) را به دست آورد، استفاده از آن شدت پیدا کرده‌است. هم‌چنین تمایل Dell به خرید شرکت Vmware که درصدی از سهام آن به شرکت EMC تعلق دارد، نشان‌دهنده این است که Dell برای حضور در بازار جهانی به صورت قدرتمند، برنامه‌ریزی کرده است. در ایران شرکت زیگورات در سطح کشور، نزدیک به دو دهه به صورت مستقیم محصولات Dell را ارائه داده است و به این‌ترتیب در میان مصرف‌کنندگان سرور در ایران به عنوان یک انتخاب جای گرفته است که با داشتن قیمتی مناسب که در انتخاب آن نقش بسیارمهمی ایفا می‌کند، بسیاری از نیازهای کاربران سرور را تأمین می‌نماید. تعدادی از سرورهای محبوب و پرفروش Dell را با هم بررسی می‌کنیم:

  • سرور رکمونت Dell PowerEdge R730: این سرور به عنوان نسل سیزدهم سرورهای Dell معرفی شده است که پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین سرور Dell در جهان و ایران محسوب می‌شود. این سرور دو یونیته پرقدرت مجهز به 24 اسلات رم با قابلیت پشتیبانی از رم‌های DDR4 با حداکثر ظرفیت 5.1 ترابایت و 2 پردازنده E5-2600 v3/v4 از پردازنده‌های اینتل سری زئون است و علاوه بر آن قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی هارددرایوهای SFF یا LFF را نیز دارد.
  • سرور رکمونت Dell PowerEdge R430: پس از R730، سرور پرفروش و محبوب بعدی در میان سرورهای Dell، سرور R430 است.  این سرور تک یونیته  بر خلاف R730، دارای 12 اسلات رم است و از لحاظ تعداد هارددرایوهایی که پشتیبانی می‌شود، با سرور R730 تفاوت دارد. این سرور از نظر پردازنده مشابه R730 است.
  • سرور ایستاده Dell PowerEdge T630: این سرور پرفروش‌ترین سرور ایستاده در میان سرورهای ایستاده Dell محسوب می‌شود.. این سرور دو یونیته پرقدرت مجهز به 24 اسلات رم با قابلیت پشتیبانی از رم‌های DDR4 با حداکثر ظرفیت 5.1 ترابایت و 2 پردازنده E5-2600 v3/v4 از پردازنده‌های اینتل سری زئون است و علاوه بر آن قابلیت پشتیبانی از افزودن هارددرایو از نوع LFF است.

 سرورIBM (Lenovo):

یکی از کمپانی‌های بزرگ در زمینه IT، IBM است که  در راستای اهداف خود، از فروش مستقیم تجهیزات و فناوری‌های نزول‌یافته کنار کشید و راه خود را در زمینه فناوری‌های نوین و تخصصی‌تر تعیین نمود و در ادامه همین راه، خط تولید سرورهای x86 (معروف به سرورهای System x از شرکت IBM) آن به شرکت چینی Lenovo واگذار شد که بروز تغییرات اساسی در سهم بازار و جایگاه سرورهای IBM در جهان و ایران را به دنبال داشت. IBM به مدت چندین سال نخسین تولیدکننده سرور در دنیا بوده است، این در حالی است که اکنون بعد از HPE‌و Dell‌، رتبه سوم فروش سرور دنیا را داراست. عرضه سرورهای System x از IBM در حال حاضر با برند Lenovo در جهان و ایران انجام می‌شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سرورهای IBM قدیم (Lenovo جدید) می‌پردازیم:

  • سرور رکمونت Lenovo X3650: در سال‌های اخیر پرفروش‌ترین سرور در میان سرورهای System x برند IBM سرور X3650 Lenovo بوده است. آخرین نسل این سرور (نسل M5) یک سرور دو یونیته پرقدرت است که عرضه و تولید آن با برند Lenovo بوده است که مجهز به 24 اسلات رم با قابلیت پشتیبانی از رم‌های DDR4 با حداکثر ظرفیت 5.1 ترابایت و 2 پردازنده E5-2600 v3 از پردازنده‌های اینتل سری زئون است .
  •  سرور ایستاده Lenovo X3500: در میان سرورهای ایستاده مشهورترین است که مانند نمونه مشابه رکمونت خود یعنی X3650 از خانواده سرورهای System x برند IBM، آخرین نسل این سرور (نسل M5) یک سرور پرقدرت است که عرضه و تولید آن با برند Lenovo بوده است و در فرم شاسی و نیز قابلیت پشتیبانی از تعداد هارددرایو بیش‌تر با X3650 تفاوت دارد.

در این مقاله سعی شد تا پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین سرورهای سه برند برتر تولیدکننده سرور در دنیا معرفی شود. بدیهی است که به جز برندهای مطرح‌شده، برند قدیمی مانند Supermicro Server و برند جدیدتر مانند Asus Server نیز طرفداران خود را دارند ولی به دلیل این‌که در رده محبوب‌ترین‌‌ها و پرفروش‌ترین‌ها قرار نمی‌گیرند، در این مقاله مورد بررسی قرار نگرفتند. در صورتی که برای خرید سرور مناسب کسب و کار خود نیاز به مشاوره دارید، و هم‌چنین استعلام قیمت و خرید سرور مناسب، می‌توانید با متخصصان ما در ساپراصنعت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *