مقالات

رم سرور چیست

رم‌ سرور در هنگام پیکربندی سرورهای HP، یکی از مهم‌ترین اجزا محسوب می‌گردد. رم‌سرورها با توجه به مدل سرور و سخت‌افزار پردازشی آن از انواع مختلفی برخوردارند. به کمک انواع رم‌ سرور اچ پی می‌توانید عملکرد سرورهای HPE را بهبود ببخشید. سطح عملکردی که می‌تواند توسط سرورهای HP دراختیارتان قرار بگیرد، کاملاً به میزان نیاز شما براساس حجم کاریتان، مربوط است و می‌تواند برای شما سفارشی‌سازی گردد. انتخاب رم سرور مناسب به‌منظور دستیابی به اطمینان حداکثری، عملکرد و بازده بیش‌تر سرور بسیار حائز اهمیت است. حافظه‌های هوشمند اچ‌پی (HPE Smart Memory) پیش از عرضه، کاملاً تست شده‌اند و به کمک نرم‌افزار اختصاصی  شبیه‌سازی محیط‌های عملیاتی در سرورهای پرولیانت HP تنظیم شده‌اند. این نوع از حافظه که توسط کمپانی HP ارائه شده‌است  قابلیت پشتیبانی از نرم‌افزارهای مدیریتی را ضمن بهبود بخشیدن به عملکرد سرور HP، فراهم می‌سازد.

رم سرور چیست؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که RAM سرور چیست، باید بدانیم RAM به چه معناست. RAM مخفف Random Access Memory است و نقش اصلی آن شامل پردازش داده ها از درایوهای حالت جامد یا هارد دیسک به CPU است. وقتی RAM قطع می‌شود، داده ها را حفظ نمی‌کند. تصور کنید که درایو حالت جامد یا هارد دیسک مانند مغز است و RAM مانند مجموعه‌ای از نورون‌ها است که افکار را مرتب و سازماندهی می‌کنند. بدون رم کافی، سیستم به طور قابل توجهی کند می‌شود و بارگیری و پردازش برنامه‌ها زمان بیشتری می‌برد. بنابراین، ناگفته نماند که هر چه به دنبال انجام کارهای پیچیده‌تر – یا تعداد بیشتری – باشید، به رم بیشتری نیاز دارید.
رم سرور – که به عنوان “حافظه سرور” شناخته می‌شود – و رم معمولی عملکردها و فعالیت‌های یکسانی را انجام می‌دهند. تفاوت اصلی بین این دو این است که رم سرور از فناوری “ECC” پشتیبانی می‌کند، در حالی که رایانه‌های شخصی محلی از قابلیت پشتیبانی از این فناوری برخوردار نیستند. ECC اصطلاح اختصاری «کد تصحیح خطا» است – نوعی از RAM که رایج‌ترین خطاها را در سرور شناسایی و برطرف می‌کند که ممکن است منجر به از دست رفتن داده‌ها، خرابی داده‌ها یا خرابی کامل سیستم شود. این به نوبه خود باعث کاهش طول زمان خرابی سرور و منظم بودن خرابی ها می شود که به قیمت قیمت کمی بالاتر تمام می شود. این باعث می‌شود RAM سرور برای مدیریت پایگاه‌های داده، میزبانی وب و هر سرویس زنده دیگر عالی باشد، زیرا کارایی رفع‌های فوری (وصله‌های باگ در برنامه) را افزایش می‌دهد.

 قابلیت‌های رم سرور اچ پی 

  • ارتقای و توان عملیاتی دیتا، پاسخگویی به تراکنش‌ها در زمان کمتر به کمک حافظه‌ ادغام شده با سرور به طور یکپارچه.
  • برای اطمینان از قابلیت اطمینان و زمان up time حداکثری رم سرور اچ پی، آزمایش و بررسی آن‌ها در فضای عملیاتی شدید انجام شده است. 
  • کاهش برق مصرفی و به‌طور کلی هزینه‌های عملیاتی سرور با استفاده از رم سرور که به منظور دستیابی به حداکثر بهره‌وری انرژی طراحی شده‌اند.

دلیل اهمیت رم سرور چیست؟

میزان رم سرور نقش تعیین کننده‌ای دارد در تعداد فرآیند همزمانی که یک سرور بتواند اجرا کند بدون آن‌که دچار کاهش عملکرد شود یا احتمال وقوع خرابی در آن وجود داشته باشد. میزان حافظه بالاتر، نشان‌دهنده توان پردازشی بیش‌تر است که به طور مستقیم می‌تواند نمایانگر عملکرد بهتر سرور باشد. با ECC، RAM سرور می‌تواند بسیاری از خطاهای جزئی سرور را کاهش دهد و زمان کلی خرابی سرور را کاهش دهد. بنابراین، RAM سرور باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا فرآیندهایی را که سرور باید انجام دهد پوشش دهد، و سپس در صورت هجوم ترافیک یا فرآیندهای سرور کمی بیشتر باشد.
این امر به ویژه برای مواردی مانند سرویس‌های بازی زنده، که در آن خرابی منجر به ناتوانی افراد در انجام بازی می‌شود، بسیار مهم است. اگر ECC RAM بتواند اکثر خطاهای جزئی سرویس را حل کند، به این معنی است که زمان خرابی کمتر اتفاق می‌افتد و تیم می‌تواند برای مقابله با چالش‌های بزرگتر و پیچیده‌تر آمادگی بیشتری داشته باشد.

رم سرور اچ پی خصوصیات منحصر به فردی را در سرورهای اچ پی (HP Servers) ایجاد می‌کند که عبارتند از: 

  • ارائه سرعت بالاتر از سطح استاندارد رم سرورها.
  • تست و بررسی رم سرور HP و اطمینان از سازگاری صد در صدی آن ها با سرورهای پرولیانت HP.
  • قابلیت پشتیبانی از فناوری پیشرفته تشخیص خطا (ECC) در رم سرور HP و ارتقای عملکرد سرور اچ پی با استفاده از آن.
  • کاهش زمان Down-time و هزینه‌های انرژی با به کارگیری رم سرور HP.
  • پوشش طیف وسیعی از ظرفیت‌های حافظه با استفاده از انواع رم‌ سرور اچ‌پی از 4 گیگابایت RDIMM تا 128 گیگابایت LRDIMM.

 

رم سرور به چه شکل کار می‌کند؟

رم سرور تمام داده‌های مربوط به برنامه‌های در حال استفاده را ذخیره می‌کند؛ به عنوان مثال: داده‌های کاربر، فرآیندهای برنامه، و سابقه جستجو که در حافظه رم برخلاف درایو حالت جامد (SSD) ذخیره می‌شود، زیرا زمان پردازش و بارگذاری برنامه‌ها را کاهش می‌دهد.
مقدار RAM موجود تعیین می‌کند که سرور با چه سرعتی می‌تواند کار کند، بنابراین اگر سرور شروع به تأخیر کند، با خطاهای حافظه مواجه شود یا وظایف را به کندی پردازش کند، به این معنی است که یا رم سرور آسیب دیده است یا زمان ارتقا فرا رسیده است.

ویژگی کد تصحیح خطا (ECC:Error Correcting Code)

این ویژگی که تنها در بعضی از رم‌های Registered تعبیه شده است، رفع هرنوع خطا و نیز تصحیح داده‌های خوانده شده از طرق حافظه را امکان‌پذیر می‌سازد. همان‌طور که گفته شد تمامی رم‌های رجیستر یا Buffered از این قابلیت برخوردار نیستند. وجود این ویژگی ضمن آن‌که به رم‌های رجیستر در انجام وظیفه اصلی آن‌ها یعنی حفظ پایداری اطلاعات کمک می‌کند، خطاهای موجود در اطلاعات در حال تبادل را نیز به صورت خودکار شناسایی می‌کند. برهمین اساس با توجه به نیازی سرورها به حفظ امنیت و پایداری اطلاعات دارند، استفاده از این نوع رم‌ها در سرور از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. رم‌هایی که فاقد این قابلیت باشند به اصطلاح Non-ECC نامیده می‌شوند و در شرایطی که نیاز به کارکرد بدون توقف دارید، واضح است که نباید از این رم‌ها استفاده شود. به عنوان مثال اگر بخواهید از رم‌های Non-ECC در سرور استفاده کنید، هنگامی که در زمان تبادل اطلاعات خطایی رخ دهد، هیچ عکس‌العملی از این رم‌ها نخواهید دید. در مقابل رم‌هایی با قابلیت ECC، از توانایی کارکرد بدون وقفه و بدون خطا برخوردارند.  رم‌های مورد استفاده در سرور در دو دسته RDIMM و LRDIMM عرضه شده‌اند، که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع رم سرور

در انتخاب رم مناسب برای سرور حتماً توجه داشته باشید که رم از ویژگی‌هایی مانند قابلیت عیب‌یابی و نیز جلوگیری از کراش برخوردار باشد تا بتواند سرعت پردازش بالاتری را فراهم کند. ECC (Error Correcting Code) که کد تصحیح خطا است در رم‌های سرور یک الگوریتم بسیار مهم به شمار می‌رود که مانع از کاهش کیفیت پردازش اطلاعات می‌شود.

رم‌ سرور Buffered  و Unbuffered رم سرور RDIMM‌ و UDIMM

Redistered Memory RDIMM-Buffered : در این رم‌ها یک رجیستر بین ماژول DRAM و کنترلر حافظه رم تعبیه شده است. وجود این رجیستر در بخش میانی به کاهش میزان بارالکتریکی به کمترین میزان و در نهایت پایداری بیش‌تر حافظه منجر می‌شود، البته این موضوع کاهش سرعت تبادل اطلاعات را به دنبال دارد.
RDIMM (Registered  DIMM) قابلیت پشتیبانی سیستم از تعداد بیش‌تری اسلات یا همان DIMM را فراهم می‌سازد و بدیهی است در این حالت قیمت رم‌های RDIMM نسبت به UDIMM (Unbuffered DIMM) بالاتر است و از مدارهای الکتریکی بیش‌تری در ساخت آن استفاده شده است. همان‌طور که گفته شد این رم‌ها از سرعت کمتری در مقایسه با رم‌های Unbuffered برخوردارند اما میزان پایداری و قابلیت اطمینان آن‌ها بالاتر است و بر همین اساس در workstationها و سرورها به کار برده می‌شوند. در حافظه رجیستری در هنگام خواندن و نوشتن روی حافظه چون از ثبات استفاده می‌کند یک سیکل اضافه به وجود می آید و همین موضوع موجب کندی سرعت آن شده است.  البته توجه داشته باشید که در سیستم‌های گوناگون این سیکل مازاد قابل چشم‌پوشی است و چندان تأثیرگذار نخواهد بود.

 

Unregistered Memory UDIMM-Unbuffered: حافظه‌های Unbuffered  یا Unregistered هیچ ثباتی مابین کنترلر و رم ندارد. در نتیجه ارتباط بین کنترلر و رم به صورت مستقیم برقرار می‌شود و از کارایی و سرعت بالاتری در مقایسه با RDIMM برخوردار است. اما در مقابل حجم بار الکتریکی بالاتر و قابلیت اطمینان آن پایین‌تر است یعنی از امنیت و پایداری کمتری در مقایسه با حافظه‌ای RDIMM در حفظ اطلاعات برخوردارند. همین موضوع باعث شده که از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه باشند و این حافظه‌ها با توجه به خصوصیات گفته شده و قیمت پایین‌تر آن در سیستم‌های شخصی و سرورهایی با سطح پایین که نیاز به حافظه وسیع نداشته باشند ، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

RAM سرور FB-DIMM و RAM سرور LR-DIMM

 

Fully Buffered DIMM  FB-DIMM: منظور از بافر در حافظه رم یک حافظه موقت است که برای ذخیره‌سازی اطلاعات به کار گرفته می شود. به احتمال زیاد برایتان پیش آمده است که چند دستور پشت سرم هم به کامپیوتر خود داده باشید و متوجه هنگ کردن کامپیوتر شوید، وقتی چند دقیقه‌ای صبر کنید خواهید دید که دستورات به ترتیب در حال اجرا شدن هستند. این همان حافظه موقت کامپیوتر است که دستوراتی که شما به کامپیوتر دادید در آن ذخیره شده‌اند تا بعد از رفع مشکل سیستم، برای پردازش به پردازنده منتقل شود و بعد از آن برای نمایش نتیجه پردازش در اختیار رم قرار بگیرد. بعضی از برنامه‌ها برای شما امکان ایجاد بافر برای ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت موقت و پیش از ذخیره آن‌ها در هارددیسک را فراهم می‌کنند. وجود حافظه موقت یا بافر به اجرای دستورات با سرعت بالا کمک می‌کند. با این توضیحات، حافظه‌های Fully Buffered که به اختصار FB-DIMM نامیده می‌شوند، رم‌هایی با فناوری خاص هستند که استفاده از آن‌ها قابلیت اطمینان بیش‌تر و تراکم بالاتر سیستم‌های حافظه را به دنبال دارد.
در این رم‌ها برای انتقال اطلاعات از یک پورت چندگانه به نام Advanced Memory Buffered : AMB استفاده می‌شود  که به کمک آن بین خطوط انتقال داده از کنترلر حافظه به هر ماژول DRAM به طور مجزا و سریال، اتصال برقرار می‌‌گردد. به این ترتیب در حقیقت بدون این‌که تعداد پین را افزایش دهید، پهنای باند حافظه بالاتری را مهیا می‌کنید. با این افزایش پهنای باند، بازسازی سیگنال ضعیف شده توسط AMB مجدد انجام می‌شود و ارسال می‌کند.  AMB، به کمک قابلیت ECC بدون این‌که بار اضافه‌ای روی پردازنده اعمال شود، توانایی کنترل آن را دارد، افزون بر آن به کمک قابلیت Bit Lane Fail Over Correction مسیرهای اشتباه را از فرایند حذف می‌کند. امکان خواندن و نوشتن به طور موازی توسط کنترلر حافظه در این رم‌ها به دلیل قابلیت محافظت کامل خواندن و نوشتن (Read-Write) مهیاست و به همین دلیل برای تبادل اطلاعات اتصالات ساده‌تری برقرار می‌شود.
Load Reduced DIMM LR-DIMM : حافظه‌های LR-DIMM به حافظه‌های رجیستر شباهت دارند و می‌توانند همزمان هم کنترل و هم خطوط انتقال داده‌ها و نیز طبیعت موازی تمامی سیگنال‌‌ها را حفظ کنند. به‌این‌ترتیب رم‌های LRDIMM ظرفیت بالاتری از حداکثر حافظه ارائه می‌دهند. و البته این به معنای افزایش مصرف انرژی و نیز زمان تأخیر است. طراحی حافظه‌های  FB-DIMMو LRDIMM برای این‌که جریان الکتریکی انتقالی به تراشه‌های حافظه را کنترل کنند، صورت گرفته است. بین این رم‌ها و حافظه‌های RDIMM سازگاری وجود ندارد و امکان پشتیبانی از این رم‌ها در بعضی از مادربردهای سرور فراهم است.

مزایای RAM سرور LRDIMM در مقایسه با RDIMM

  • امکان بافر سیگنال‌های کنترلی و آدرس (شبیه RDIMM)
  • بافر کردن خطوط داده (متفاوت با RDIMM)
  • استفاده از آن در Big Data
  • مصرف بهینه انرژی
  • کاهش لود و در نتیجه کاهش گرما و اتلاف انرژی
  • عدم نیاز به ثبات سخت‌افزاری مازاد و در نتیجه کاهش دما
  • عدم وجود کنترلر برای هدایت سیگنال‌های داده (برخلاف RDIMM) و نتیجه بالارفتن سرعت نسبت به RDIMM
  • عدم پشتیبانی از ترکیب رم‌های RDIMM و LRDIMM‌در یک سرور
  • طراحی LRDIMM برای افزایش سرعت و کارایی
  • افزایش ظرفیت LRDIMM تا 128 گیگابایت
  • قابلیت ارائه فرکانس بالاتر و زمان تأخیر کمتر
  • بهبود کارایی باس و نیز ارائه توان عملیاتی بالاتر
  • به‌کارگیری بافر حافظه برای رجیسترینگ

تشخیص رم‌ مناسب می‌بایست به کمک کارشناس سرور و شبکه صورت بگیرد که نوع اسلات‌های رم، ظرفیت کلی قابل پشتیبانی و نیز سازگاری آن با مدلی که در نظر دارید را بداند ودر مراحل خرید و نصب شما را همراهی نماید. شما می‌توانید برای مشاوره و نیز پاسخ سؤالات خود با کارشناسان فنی ما در ساپراصنعت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *