مقالات

تفاوت هاردسرور اوریجینال با هارد سرور تقلبی

اگر برای تشخیص قطعات اوریجینال از قطعات تقلبی دچار مشکل می‌شوید و نیاز به اطلاعات دارید با ما در این مقاله همراه باشید. ما سعی داریم راه‌های شناسایی هارد اصلی که توسط شرکت اچ‌پی ارائه شده را با هم بررسی کنیم. برای تشخیص هارد اصلی از هارد تقلبی نیاز به اطلاعات فنی و مهارت خواهید داشت ضمن آنکه می‌بایست از منابع مطممئن و معتبر خریداری نمایید. قطعات تقلبی و غیر اوریجینال دارای قیمت کمتری هستنداما باید توجه داشته باشید که بر کارایی و کارکرد درست سیستم‌های پردازشی با گذر زمان، تأثیر بدی خواهد گذاشت. به قطعات غیر اوریجینال به اصطلاح OEM گفته می‌شود. قطعات اچ‌پی در کارخانه‌ها، با رعایت استانداردهای از پیش مشخص شده اچ‌پی تولید می‌شوند و سپس برای بررسی و کنترل کیفیت تحت آزمایش‌های گوناگون اچ‌پی قرار می‌گیرند. چنانچه قطعه‌ای از این تست‌ها با موفقیت عبور نکند، برای جلوگیری از قرار گیری آن قطعه در موجودی محصولات اچ‌پی، آن قطعه را با یک کد شناسایی (ID) مشخص می‌کنند. تمامی قطعاتی که از اچ‌پی دارای گواهی تأیید نباشند، قطعه غیر اوریجینال یا به عبارتی OEM نام می‌گیرد و به بازار عرضه می‌گردد. قیمت بسیار پایین این قطعات نسبت به قطعات اوریجینال، باعث می‌شود که این قطعات هم خریدارانی داشته باشند. اما چنانچه گفته شد استفاده از قطعات تقلبی خساراتی به شرح زیر به تجهیزات شما وارد می‌کند:

  • افزایش زمان Downtime سرور و متوقف شدن کار
  • ناسازگاری با دیگر قطعات سرور
  • آسیب وارد کردن به قطعات و تجهیزات دیگر سرور
  • از دست رفتن دیتا
  • تحمیل هزینه‌های مجدد برای تهیه قطعات به منظور جایگزینی و تست دوباره، بازیابی اطلاعات، دستمزد و …
    وقتی با نیت قبلی قطعات غیر اوریجینال خریداری می‌کنید بدیهی است تبعات آن را پذیرفته‌اید. ما در این مقاله سعی داریم از خرید ناخواسته و بدون آگاهی هارد غیر اوریجینال از سوی شما با دادن اطلاعات لازم به شما، جلوگیری کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

روش‌های شناسایی هاردهای اوریجینال اچ‌پی

برچسب پلمپ روی درب بسته‌بندی: ­برچسب پلمپی که روی هارد‌های اصلی اچ‌پی قابل مشاهده است، مانند برچسب امنیتی روی محصول، دارای ویژگی‌های امنیتی است. برای جداسازی این برچسب از روی جعبه راهی به جز آسیب زدن به آن و پاره

تفاوت هاردسروراوریجینال از هاردسرور تقلبی

  1. برچسب روی سطح بیرونی بسته‌بندی: اطلاعات شناسایی محصول، مبدأ آن و نیز اطلاعاتی ضروری به‌منظور ردیابی محصول از سوی کمپانی اچ‌پی یا کارخانه سازنده، روی این برچسب درج شده است.

                                                        برچسب اطلاعات مربوط به                                         برچسب اطلاعات مربوط به

                                                                      هارد SATA                                                              هارد SAS

2. بسته‌بندی بین‌المللی: محصولات اچ‌پی کاملاً ایمن و محافظت‌شده بسته‌بندی شده‌اند. به عنوان مثال هاردهای اچ‌پی، نگهدارنده حرارتی، فوم نگهدارنده و نیز بسته‌بندی آنتی استاتیک دارند.

3. برچسب روی هارد: روی هاردهای اچ‌پی، برچسب با شکل‌های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. روی این برچسب‌ها، لوگوی اچ‌پی یا کارخانه سازنده، اطلاعات محصول و اطلاعاتی برای ردیابی محصول دیده می‌شود. برچسب امنیتی اچ‌پی با درج زمان تولید قطعه در کارخانه اچ‌پی، روی تمامی هاردهای اچ‌پی نصب می‌شود.

                                                     برچسب روی هارد SAS بدون لوگوی HP    برچسب روی هارد SAS با لوگوی HP    برچسب روی هارد SSD

4. برچسب امنیتی اچ‌پی: اعتبارسنجی محصولات از سوی اچ‌پی، با برچسب‌های امنیتی مختلف نشان داده می‌شود. لایه‌های امنیتی پیدا و پنهان روی این برچسب‌ها وجود دارد که مانع از جعل شدن آن‌ها می‌شود. بعضی از ویژگی‌های لایه‌های امنیتی به صورت زیر است:
در طی سال‌ها، نسخه‌های مختلفی از لیبل اچ‌پی به بازار معرفی شده است که در ادامه به بررسی برخی از آنها و ویژگی هایشان می‌پردازیم.  لیبل اچ‌پی که در سپتامبر 2016 روانه بازار شد، آنچه به عنوان نوار امنیتی در این لیبل‌ها می‌بینیم، هولوگرام‌های فلورسنتی است . در صورتی که برچسب به سمت چپ و راست حرکت داده شود، خواهیم دید که حرکت نوشته HPE در جهت مخالف آن است. و اگر این حرکت به سمت بالا و پایین باشد،  نیز شاهد حرکت نوشته HPE در جهت مخالف آن خواهیم بود.


لوگوی HP در لیبل اچ‌پی در ماه جولای 2015، در وسط قرار داشت و چند کلمه OK و نشانه “تیک” در اطراف آن قرار داده شده بود.


  • در اثر حرکت برچسب به سمت بالا و پایین، حرکت OK و تیک در سمت خلاف هم و به دور لوگوی HP مرکزی خواهد بود.
  • در اثر حرکت برچسب به سمت چپ و راست، حرکت OK و تیک هم‌جهت با هم و به دور لوگوی HP مرکزی خواهد بود.

شکل لیبل‌های اچ‌پی پیش از جولای 2015

این لیبل‌ها تا پیش از دارای سه مشخصه بوده اند:

  1. دایره هولوگرافیکی روی نوار امنیتی به چشم می‌آید که تغییر آن از HP به OK و حالت بی‌نور خواهد بود.
  2. اندازه‌های متفاوت OK در سه خط متن وجود دارند که خاموش و روشن می‌گردند. تغییر بزرگترین فونت سایز آن با دایره هولوگرافیک به صورت متناوب قابل مشاهده است.
  3. در نورهای مختلف، تغییر رنگ نوار رنگی بین سبز و ارغوانی روشن دیده می‌شود.


آخرین نسخه از لیبل اچ‌پی در آپریل 2019 ارائه شد که دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است:
نوارامنیتی دارای هولوگرام فلورسنت در این لیبال به منظور احراز هویت قرار گرفته است. با حرکت هولوگرام از چپ به راست ، لوگوی HP همراه با سکه، با علامت “تیک” نمایش داده می‌شود و در اثر حرکت به چپ و راست و یا بالا و پایین، همزمان لوگوی اچ‌پی و سکه با علامت با علامت “تیک” نمایش داده می‌شود.

  1. شماره سریال: سریال‌نامبر روی تمامی بسته‌های هارداچ‌پی که با کد پیگیری (CT) چاپ شده روی برچسب محصول و یا کدامنیتی (S/C) ارتباط دارد. از آنجایی که محصولات تقلبی در بازار نیز، شماره سریال‌های محصولات اچ‌پی را مورد استفاده قرار ندهند، از درج این شماره سریال روی محصولات اچ‌پی خودداری می‌گردد و با کدامنیتی یا کد پیگیری چاپ شده روی برچسب مرتبط خواهد بود. برای این که اعتبارسنجی سریال‌نامبر را انجام دهید می‌توانید با ایمیلcounterfeitvalidation@hp.com در ارتباط باشید.

2. ضخامت برچسب امنیتی: سمت راست برچسب در قسمت گوشه که نوار امنیتی در آن قسمت قرار دارد، از نظر ضخامت، دارای ضخامت کمی است به گونه‌ای که امکان گرفتن آن با ناخن وجود ندارد.

3. اثر امنیتی زیر برچسب: این امکان برایتان وجود دارد که برای حصول اطمینان و تأیید اعتبار برچسب، قسمتی از آن را از جای خود به بالا بکشید. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این کار، محصول را از گارانتی خارج می‌کند.
با توجه به این‌که محصولات اوریجینال HPE به دلیل کیفیت بالا و مطلوب، از سوی شرکت با قیمت بالایی عرضه می‌شود و تخفیفی زیادی برای آن‌ها ارائه نمی‌گردد، بنابراین در شرایطی که میبینید یک شرکت دیگر تخفیف زیاد به عنوان مثال حدود نصف قیمت برای آن در نظر گرفته است، یقین داشته باشید که محصول عرضه شده توسط شرکت، غیر اوریجینال است. برای اطمینان از اوریجینال بودن محصول خریداری شده می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ساپرا صنعت تماس بگیرید و استعلام قیمت نمایید. علاوه بر موارد گفته شده، هارددیسک‌ها ویژگی دیگری نیز دارند که با توجه به آن می‌توانید از اصالت آن اطمینان حاصل کنید. هارددرایوهای یونیورسال HPE/HPE و نیز ذخیره‌سازهای SSD، مجهز به یک فریمور (Firmware) انحصاری هستند که به شناسایی درایو به عنوان HPE/HP منجر می شود. ابزارهایی وجود دارند که برای جست و جو و تشخیص هارددرایو می توان از آنها استفاده کرد:

  • HPE Systems Insight Manager
  • System Management Homepage
  • عیب‌یابی ریدکنترلر (ACU)
  • بازرسی (Survey Utility)
  • تنظیمات هوشمند هارددیسک (ADU)
  • عیب‌یابی سیستم‌عامل (Windows Diagnostics)

این ابزارها، امکان مشاهده (ID)هارددیسک‌ها را فراهم می‌سازند. تمامی درایوهای HPE/HP به همراه شماره مدل و نیز ورژن سیستم‌عامل تحت عنوان یک محصول HP/HPE در نظر گرفته می‌شوند. به عنوان نمونه‌ای از ADU، زمانی که بین یک هارددیسک و کنترلر SCSI اتصال برقرار می‌شود پیام  POST(Power-On Self-Test POST) نمایان می شود:

ID 0 – HPE/HP BD018635C4 ID 1- HPE/HP BD018635C4
SCSI Port 2, Drive ID 0
:#Factory: Serial #, Firmware Rev, and Mfg/Model
…….. 4a 32 30 42 56 57 41 4b 00 00 00 00 00 00 00 00 J20BVWAK
4f 4d 50 ….HPB8….COMP  43 00 00 00 00 38 42 50 48 00 00 00 00
AQ BD0728A4B4 20 20 41 51 20 20 34 42 34 41 38 32 37 30 44 42 20 20 51 41
………… 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 20 20 20 20 00 00 00 00

این امکان وجود دارد که کیتی تحت نام کیت اچ‌پی ارائه شود اما باید در نظر داشته باشید که شرکت نسبت‌به کیت‌های غیر اوریجینال، خدمات گارانتی ندارد. مسئولیت کیت با نمایندگان مجاز فروش آن خواهد بود. در حقیقت بر طبق قرارداد منعقد شده بین شرکت اچ‌پی و نمایندگان مجاز فروش، شرایط و ضوابطی برای اینکه اچ‌پی محصول خریداری شده از نمایندگان مجاز فروش را جایگزین کند، مشخص می‌گردد . البته شرکت برای محصولات مطمئن و اصل خریداری شده، حتی اگر از نمایندگان مجاز تهیه نشده باشد، محصول جایگزین خواهد فرستاد زیرا هیچ قراردادی وجود ندارد و در نتیجه شرایطی برای جایگزینی محصول مشخص نشده است. اما در صورت خرید محصولات از نمایندگانی که نمایندگی فروش HP  نیستند، مشتری ناچار به حل تمامی مسائل مرتبط با محصول خریداری شده بدون کمک از سوی HPE خواهد بود. ضمن آنکه سعی شرکت اچ‌پی بر این است که مانع تولید کیت‌های جعلی و تقلبی شود، مشتریان می‌بایست از نمایندگی مجاز فروش و پس از اطمینان از اوریجینال بودن محصول ، خرید خود را انجام دهند. ما می دانیم که خریداران قطعات HP ، نیاز به دو نوع ضمانت دارند: ضمانت بهترین قیمت و نیز ضمانت اوریجینال بودن محصول. با درنظر گرفتن این موارد، شرکت ساپراصنعت آماده ارائه مشاوره توسط متخصصین و مشاوران خبره است تا انواع تجهیزات جانبی سرورهای HP را با توجه به نیاز و بودجه مشتری ، با گارانتی در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *