سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

در این مطلب می‌خواهیم به یک سؤال پرتکرار پاسخ دهیم. سؤالی که بسیار پرسیده می‌شود این است که در راه‌اندازی شبکه سازمانی خود، به چه تعداد سرور، نیاز خواهیم داشت؟ برای این‌که پاسخ مناسبی دریافت کنید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. برای این‌که بدانیم اصولاً شرکت‌ها و سازمان‌ها به چه تعداد سروری نیاز دارند، لازم است برای سؤال “در شرکت یا سازمان شما چه تعداد کاربر شبکه وجود دارد یا در آینده وجود خواهد داشت؟” پاسخ مشخص داشته باشیم. به نظر شما تعیین تعداد سرور مورد نیاز شرکت، تا چه اندازه حائز اهمیت است؟

تعیین تعداد سرور مورد نیاز شرکت، چه لزومی دارد؟

موقعیتی را در نظر بگیرید که در تعیین تعداد سروری که برای کسب و کار خود نیاز دارید، تعلل یا اشتباه کرده‌اید! چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر تعداد سرور خریداری شده کم‌تر از حد نیاز شما باشد، در دست‌یابی به موفقیت و پیمودن مسیر رشد دچار مشکل می‌شوید و فرصت‌های بسیاری از دست می‌رود و علت آن هم به کندی یا بد عمل کردن وب‌سایت و سرویس‌های شما برمی‌گردد که می‌تواند آن‌ها را در عمل فاقد کارکرد کند. و اگر تعداد سروری که خریداری کردید، بیش‌تر از میزان مورد نیاز شما باشد، در این صورت می‌توانید بدون این‌که نگران تمام شدن ظرفیت سرور باشید، با خاطری آسوده پیش بروید و مطمئن باشید که کسب و کارتان، پیشرفت خواهد کرد.اما این را در نظر بگیرید که خرید سرور، مستلزم صرف هزینه است و وقتی مازاد خریداری می‌کنید، علاوه بر صرف هزینه، وقت و منابع را به هدر خواهید داد. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که اشتباه در تعیین تعداد سرور مورد نیاز شرکت، نه تنها باعث رشد و توسعه کسب و کار نمی‌شود بلکه می‌تواند تأثیرات منفی نیز داشته باشد.

نقش سرور در شبکه

برای تصمیم‌گیری در ارتباط با تعداد سرور مورد نیاز، لازم است بدانید سرورها چه نقشی در شبکه دارند و عملکردشان چگونه است. سرور، کامپیوتری در شبکه است که وظیفه انتقال اطلاعات را به سایر کامپیوترها و تجهیزات موجود در شبکه بر عهده دارد، ضمن آن‌که در این بین، مدیریت منابع شبکه را نیز انجام می‌دهد. به کمک سرور، تجهیزات متنوع در شبکه به هم وصل می‌شوند و با برقراری این ارتباط،‌ مجوز اشتراک‌گذاری اطلاعات و نیز امکان دسترسی به نرم‌افزارها را از سوی سرور دریافت می‌کنند.

چطور تشخیص دهیم که شرکت یا سازمان ما به چه تعداد سروری نیاز دارد؟

برای این‌که تعداد سروری که برای شبکه سازمانی خود لازم دارید، را تعیین کنید لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱. نوع کاربری سرور را مشخص کنید.

سرورها از انواع مختلفی برخوردارند و برای آن‌‌ها کاربری‌های مختلفی تعریف می‌شود. پیکربندی سرورها با قطعات سخت‌افزاری نیز بر اساس همین کاربری تعریف شده برای آن‌ها، انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر سرور شما نقش سرور میزبان داشته باشد یا برای پایگاه داده مورد استفاده قرار بگیرد، سخت‌افزار لازم برای وب هاستینگ با سخت‌افزار دیتابیس متفاوت است. تعیین کاربری سرور بر عهده شماست که بخواهید از آن به عنوان محل ذخیره اطلاعات استفاده کنید یا ارائه‌‌دهنده سرویس پشتیبان باشد یا منبع پردازش. همان‌طور که گفته شد، سرورها وظایفی را مدیریت می‌کنند که بعضی بر پایه رم و بعضی بر پایه هارد و بعضی بر پایه پردازنده هستند. مدیریت این وظایف را مشخص کنید. به طور کلی با توجه به این‌که سرورها کامپیوترهایی هستند که بی‌وقفه به فعالیت مشغولند، دارای پردازنده‌های قدرتمند و نیز ظرفیت رم بالا هستند تا همواره بتوانند سرویس‌های لازم را ارائه دهند. اما برای مدیریت وظایفی که بر عهده سرور است، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • زمانی که سرور وظیفه تهیه فایل پشتیبان از اطلاعات را برعهده دارد یا به عنوان فایل سرور تعریف شده است، اولویت سخت‌افزاری برای شما، تعیین فضای هارد است.
  • در سرورهایی با وظیفه میزبانی وب یادیتابیس، به میزان رم توجه داشته باشید .
  • قدرت پردازشی در سروری که کاربری دیتا ماینینگ و نیز مدل‌سازی یا بازی‌های ویدئویی برای آن تعیین شده است، می‌بایست روی قدرت پردازنده‌ها متمرکز شوید.

برای بعضی از برنامه‌های کاربردی در این سرورها نیز هر سه مورد گفته شده، تعیین شده است، پس هم به ظرفیت هارد، هم به رم و هم به پردازنده توجه کنید. برای این‌که بدانید، یک سرور با توجه به کاربری تعیین شده برای آن، به چه میزان ظرفیت پردازنده، رم و نیز هارد نیاز دارد، می‌توانید از اطلاعات تخمین زده شده زیر استفاده کنید.

نوع سرویسهسته پردازندهظرفیت رمظرفیت هارد
فایروال۴۴۱۰۰
فایل سرور۲۴۲۰۰
اکتیو دایرکتوری۲۴۵۰
آنتی ویروس۲۴۵۰
بکاپ۲۴۱۰۰
ایمیل سرور۴۸۳۰۰
اتوماسیون۸۸۴۰۰
مالی۸۸۳۰۰

شرکتی با نیازهای فوق، اگر افزونگی را در نظر نگیریم، مقدار رم موردنیاز آن ۴۴ گیگ، تعداد هسته پردازنده آن ۳۲، و هاردموردنیاز آن ۱.۵ ترابایت است. به این شرکت می‌توان از میان سرورهای HP ، سرور DL380 و ML350 را پیشنهاد داد. برای انتخاب و خرید سرورهای HPE DL380 G9 و HPE DL380 G10 می توانید با کلیک روی آن ، مشخصات آن‌ها را به طور کامل مطالعه کنید.

۲. تعداد کاربران سرورها را مشخص کنید.

در تعیین تعداد کاربران، بسیار دقت به خرج دهید زیرا این مسئله به خصوص در زمان استفاده همزمان کاربران از سرویس‌های ارائه‌شده از سمت سرور، بسیار حائز اهمیت است. چطور تعداد کاربران را تخمین بزنیم؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تعداد کاربران همزمان (concurrent users) : دانستن این تعداد، نشان‌دهنده میزان استفاده از سرور در یک زمان ویژه است.
  • تعداد کاربر در هر دقیقه (users per minutes) : این مورد، تعداد کاربران در یک دقیقه را به صورت میانگین نشان می‌‌دهد.

از هرکدام از روش‌های فوق که استفاده کنید،‌برای این‌که مشخص کنید یک سرور از تعداد کاربر پشتیبانی می‌کند لازم است میزان رم و نیز ظرفیت پردازنده‌ای که هر کاربر نیاز دارد را تعیین کنید و این عدد به دست آمده را در تعداد کاربر ضرب نمایید.با این روش حتی در زمانی که بیش‌ترین تعداد کاربر به صورت همزمان در حال استفاده از سرور هستند به اصطلاح در پیک ترافیک کاری، خاطرتان از ارائه خدمات توسط سرور آسوده خواهد بود. هر شرکت یا سازمانی از تعداد کاربران داخلی سرورهای خود اطلاع دارد. زمانی تشخیص مشکل می‌شود که خدمت یا محصول جدیدی را ارائه می‌دهید. در این شرایط اطلاعی از میزان بازخورد ندارد پس باید پیش‌بینی کنید. برای پیش‌بینی می‌توانید به میزان استفاده داخلی و یا کمک گرفتن از امکان کاربران مجازی رجوع کنید. امکان استفاده از یک سرور مشابه به عنوان مرجع نیز، راهکار دیگری برای پیش‌بینی است. به این صورت که با در نظر گرفتن یک سرور مشابه به عنوان مرجع و اندازه‌گیری تعداد درخواست‌های آن در زمان مشخص، و حاصل ضرب آن در میزان قدرتی که برای ارائه سرویس‌های سرور نیاز است،‌عدد حاصل را به عنوان تعداد کاربران در نظر بگیرید. ضمن آن‌که همواره می‌توانید به تجربه کسب‌و کارهای مشابه خود نیز رجوع کنید و از آن بهره بگیرید.

۳. گستردگی کسب و کار خود را مشخص کنید.

شرکت‌های کوچک، نیازی به تعدد سرور ندارند و معمولاً با یک سرور می‌توانند خدمات موردنظر خود را ارائه دهند. یک شرکت با کاربری محدود، با یک سرور می‌تواند اسناد و فایل‌های خود را به اشتراک بگذارد، ایمیل داخلی و یا لوکال برای ذخیره‌سازی وب سایت داشته باشد، مانند فایل سرور، ایمیل سرور و وب سرور. با بزرگ‌شدن شرکت، نیازهای جدیدی تعریف می‌شود که هرکدام سرور مختص خود را لازم دارد؛ سرورهایی مانند ایمیل سرور و اپلیکیشن سرور. زمانی که حجم ایمیل‌ها زیاد شود، ممکن است یک سرور نتواند پاسخ‌گو باشد. مانند شرکت‌های ثبت اسناد که نیاز به نگه‌داری ایمیل‌ها تا مدت زمان معینی دارند.

۴. تعیین نوع سرور

با توجه به کسب و کار خود، می‌بایست مشخص کنید که به سرور cloud نیاز دارید یا سرور فیزیکی. منظور از سرور فیزیکی، سروری است که در جایی در فضای خود شرکت قرار می‌گیرد و در نتیجه باید یک قسمتی از شرکت به عنوان فضایی برای نگه‌داری سرور و همچنین استقرار پرسنل شبکه و پشتیبانی در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی قطعا امنیت بالاتری برای اطلاعات شما تأمین می‌شود. اما زمانی که صحبت از سرورهای ابری می‌شود، در واقع شما کار تأمین سخت‌افزار و سرورهاست را به شرکت دیگری می‌سپارید و دسترسی شما به سرور، از طریق بستر اینترنت مهیا می‌شود. در این حالت گرچه امنیت کم‌تری خواهید داشت اما در ازای آن، بخشی از وظایفتان، برون سپاری شده است، پس شما می‌توانید روی بخش‌های دیگری از کار خود متمرکز شوید.

۵. ضرورت تهیه فایل پشتیبان (Back Up) و قابلیت افزونگی

سرورها می‌بایست از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشند و همواره در حال ارائه سرویس باشند. افزونگی، یکی از قابلیت‌هایی است که‌ می‌تواند در این زمینه به کار گرفته شود به این معنا که در صورت عملکرد بد قسمتی از سرور، امکان جایگزینی آن با جزء دیگری وجود داشته باشد تا ادامه فعالیت سیستم امکان‌پذیر باشد، از جمله قطعات سخت‌افزاری که در بعضی از سرورها به صورت افزونه وجود دارد می‌توان به هارد افزونه، پردازنده افزونه و نیز پاور افزونه اشاره کرد. برای افزایش قابلیت اطمینان سرورها، حجم کاری را بین چند سرور تقسیم می‌کنند به این کار (Server Load Balancing) می‌گویند. قطعات افزونه، بدیهی است که موجب افزایش هزینه و نیز افزایش مصرف برق می‌شوند، اما اگر به این فکر کنید که چنانچه خرابی قطعات سخت‌افزاری سرور، موجب از کار افتادن سرور و در نتیجه ایجاد اختلال در کار شما می‌شود، متوجه خواهید شد که ارزش این هزینه را خواهد داشت. برای این‌که بتوانید تعداد سرور موردنیازتان را مشخص کنید به مورد دیگری نیز نیاز دارید و آن انجام محاسبه ظرفیت سیستم است. یک کاربر به چه میزان ظرفیت نیاز دارد؟ ظرفیت به دست آمده در تعداد کاربران ضرب می‌شود و یک میزان ظرفیتی را هم محض اطمینان به آن اضافه کنید، عدد حاصل ظرفیت موردنیاز شما خواهد بود. با مشخص شدن ظرفیت مورد نیاز، باید به سراغ سرورهایی بروید که این میزان ظرفیت را تأمین کند. البته توجه داشته باشید که انتخاب و خرید سرور، پایان کار شما نیست، بعد از آن می‌بایست روی سرور نظارت داشته باشید تا متوجه شوید که آیا ظرفیت مورد نیازتان تأمین می‌شود یا لازم است توسعه یابد. سه آیتم تأثیرگذار در تعیین ظرفیت لازم وجود دارد، که می‌بایست آن‌ها را مشخص کنید و عبارتند از:

  1. زمان مشاهده (Observation time) که با نام اختصاری T شناخته می‌شود، و نمایانگر مدت زمانی است که سرور در حال فعالیت را رصد می‌کنید.
  2. زمان کار (Busy time) که با نام اختصاری B شناخته می شود و به مدت زمان فعال بودن سرور در بازه زمانی که در حال نظارت هستید، اشاره دارد.
  3. اجرا (Completion): این متغیر نمایانگر تعداد تراکنش‌های انجام شده در زمان T است که با نام اختصاری C نشان داده می‌شود.

با دانستن متغیرهای گفته شده، سه مورد زیر را مشخص کنید:

  1. توان پردازش در زمان معین (Processor utilization) : با نام اختصاری (B/T)
  2. میانگین تعداد تراکنش‌ها در زمان معین (Transaction throughput) : با نام اختصاری (C/T)
  3. میانگین زمان لازم برای اجرای هر تراکنش (Average service time) : با نام اختصاری (B/C)

انواع سرور برای کسب و کارهای مختلف

تعداد سروری که برای یک شرکت در اندازه متوسط می توان تخمین زد، تعداد ۳ یا ۴ سرور است. اما این سرورها انواع مختلفی دارند که در ادامه درباره آن‌ها خواهیم گفت. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

انواع سرورهای لازم برای کسب و کارها

برای کسب و کارها می‌توانیم به طور کلی ۵ نوع سرور تعریف کنیم که عبارتند از :

سرور ۱: سرور اینترنت
سرور ۲: سرور اکتیو دایرکتوری
سرور ۳: سرور نرم‌افزارهای مالی و اداری
سرور ۴: سرور NAS
سرور ۵: سرور CRM

سرور اینترنت

شبکه داخلی همه شرکت‌ها با اینترنت در ارتباط است. اما وجود اینترنت پرسرعت و همین‌طور خط‌های اختصاصی در داخل شرکت‌ها، موجب شده است تا بیش از گذشته به کنترل این درگاه ورودی، نیاز پیدا کنیم. بنابراین لازم است ضمن بهینه‌سازی استفاده از اینترنت، اطلاعات ورودی و خروجی شرکت حفظ و کنترل شود، این موضوع برای هر شرکتی با هر تعداد کارمند، بسیار حائز اهمیت است. کنترل ورود و خروج اطلاعات را ب طور معمول در شرکت‌ها به عهده یک سرور یا یک کامپیوتر معمولی می‌گذارند که مدیریت آن توسط نرم‌افزارهای امنیتی امکان‌پذیر باشد. این نرم‌افزارها با کنترل اطلاعات ورودی و خروجی، مانع از آلودگی سیستم‌های کاربران می‌شود. در شرکت‌های کوچک متأسفانه به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و مودم ADSL نقش روتر و دروازه ورود به اینترنت را دارد و اتصال آن به سوئیچ یا هاب بی واسطه انجام می‌شود. بنابراین کاربران بدون هیچ نظارت و کنترلی می‌توانند از اینترنت استفاده کنند. بدیهی است که به این‌ترتیب زیان‌های امنیتی بسیاری به شرکت می‌تواند تحمیل شود. اما کارشناسان امنیتی همواره توصیه می‌کنند که برای حفظ امنیت سازمان خود، از به اشتراک گذاری اینترنت روی شبکه به شکل مستقیم به شدت خودداری کنید و برای تأمین امنیت مورد نیاز خود می‌توانید از برنامه‌های امنیتی WinRout Kerio و یا ISA سرورکمک بگیرید.

سرور Active Directory

سرور اکتیو دایرکتوری در حقیقت دومین سروری است که می‌تواند در یک کسب و کار به کار گرفته شود. به کمک این سرور می‌توان در شرکت‌ها چه کوچک باشند چه متوسط یا بزرگ، شبکه لوکال و داخلی، تشکیل داد. اما برای افزایش سطح امنیت در شبکه سازمان، لازم است برای هر workstation در شبکه محلی با Active Directory ، سطح دسترسی تعریف شود. البته امکان استفاده از این سرور، برای حفظ و ذخیره دیتا و فایل‌های گوناگون، افزون بر استفاده به عنوان سرور Active Directory فراهم است. و دلیل آن هم، همین سطح دسترسی تعریف شده است که موجب افزایش امنیت اطلاعات می‌شود و آن را تبدیل به یک محل خوب برای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌کند.

سرور نرم‌افزارهای مالی و اداری

تمامی شرکت‌ها فارغ از ابعاد و گستردگی کسب و کار خود، به نرم‌‌افزارهای حسابداری یا در ابعاد وسیع‌تر به نرم‌‌افزارهای انبارداری نیاز دارد. به نظر می‌رسد وجود یک سرور مجزا برای این‌که قفل سخت‌افزاری که عموماً همراه این نرم‌افزارها ارائه می‌شود، از دسترس عموم دور بماند، ضروری به نظر می‌رسد که این نرم‌افزارها روی آن راه‌اندازی شود. به دلیل اطلاعات محرمانه و نیز وجود قفل سخت‌افزاری، امکان دسترسی به این سرورها در مقایسه با سرورهای دیگر، به صورت فیزیکی با محدودیت بیش‌تری همراه است. چنین سروری، سرور مالی و اداری محسوب می‌شود. هر نرم‌افزار با قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات مالی، برای ذخیره اطلاعاتی که در طی چندین سال جمع‌آوری شده است، یک بانک اطلاعاتی لازم دارد. راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی که معمولاً SQL یا MYSQL است روی یکی از سرورهای گفته شده تا این جا، به سهولت انجام می‌شود و دیگر نیازی به افزایش تعداد سرور‌ها به ۴ احساس نمی‌شود. برای نگه‌داری این سه سرور، وجود یک رک به حالت ایستاده ضروری است که لازم است به تهویه مناسب آن توجه شود تا با وجود حرارتی که توسط سرورها ایجاد می‌شود، خروج این حرارت و ورود هوای خنک به داخل رک، به سهولت انجام شود.

سرور NAS

nas-server

در شرایطی که سرورها حجم زیادی از اطلاعات را منتقل می‌کنند، وجود یک فایل پشتیبان یا همان نسخه بک‌آپ بسیار ضروری به نظر می‌رسد که لازم است به صورت روزانه تهیه شود. برای انجام این کار می‌توانید از هارد دیسک داخلی استفاده کنید اما توصیه نمی‌شود. بهتر است به سراغ تهیه نسخه پشتیبان روی یک تجهیز خارجی بروید تا درصورت بروز مشکل برای سرور، یک نسخه از تمامی اطلاعات، خارج از سرور در اختیار داشته باشید. اگر چه هارد دیسک اکسترنال برای بازیابی اطلاعات، می‌تواند یک گزینه باشد اما به دلیل بالا بودن حجم اطلاعات روزانه، و زمان‌بر بودن کپی کردن روی هارد با سرعت USB، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. حال باید به دنبال یک تجهیز با سرعت عمل بالاتر و نیز قابلیت اطمینان بیش‌تر باشید و در عین حال هزینه کم‌تری در مقایسه با خرید یک سرور دیگر، داشته باشد. NAS سرور یکی از بهترین راهکارهای ذخیره‌سازی اطلاعات است که به کمک آن می‌توان از تمامی اطلاعات، با صرف کم‌ترین زمان و هزینه ، و با بالاترین سرعت،‌یک نسخه پشتیبان تهیه کرد. این سرور، می‌تواند چهارمین سرور مورد نیاز شما باشد.

سرور CRM

crm-servers

اصولاً در هر کسب و کاری همه آن‌چه انجام می‌شود چه تولید محصول باشد چه ارائه خدمات، برای جلب رضایت مشتری انجام می‌شود. اما در بعضی از سازمان‌ها تأمین رضایت مشتری، حفظ مشتری، مدیریت و طبقه‌بندی مشتریان بسیار حائز اهمیت است. در چنین شرایطی وجود سیستم‌های اتوماسیون اداری، سیستم‌های مدیریت اطلاعات مشترین، وب‌سرور، ایمیل سرور داخلی و … ضروری است. در شرکت‌هایی که به مشتریان اهمیت داده می‌شود، به قانون ۲۰/۸۰ توجه می‌کنند. یعنی بر این باورند که ۲۰ درصد از مشتریان، ۸۰ درصد درآمد شرکت را تأمین می‌کنند، بنابراین برای شناسایی و حفظ آن ۲۰ درصد از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده می‌کنند. این سرور جدید که بتواند این کار را برای ما انجام دهد سرور CRM و در واقع پنجمین سرور موردنیاز کسب و کار ما محسوب می‌شود.

اتاق سرور چیست و آیا وجود آن در همه‌ی شرکت‌ها، ضروری است؟

با گسترش کسب و کار، نیازها و به دنبال آن نگرانی از حفظ اطلاعات افزایش پیدا کرد. اگر یک سرور دچار مشکل شود و دسترسی کاربران آن به اطلاعاتی که لازم دارند ، قطع شود چه مشکلی در کسب و کارتان به وجود می‌آید؟ فرض کنید کارمندان بخش فروش به لیست مشتریان، بخش انبار به لیست موجودی دسترسی نداشته باشند. یا بخش مالی قادر نباشند اطلاعات را به صورت روزانه وارد سیستم کنند و در نتیجه شما از میزان فروش خود بی اطلاع باشید، متوجه وجود نوسان یا حتی یک رقیب نوپای قدرتمند نشوید. تمامی این‌ها می‌تواند باعث اختلال در کسب و کار شما شود که جبران آن اگر ممکن باشد هم، ضرر بسیار زیادی را به شما وارد می‌کند. در چنین شرایطی، برای این‌که با دغدغه کم‌تری به کار مشغول باشید، وجود یک سیستم نگه‌دارنده انرژی برق برای روشن نگه‌داشتن چند سرور در حتی زمان قطعی برق، ضروری است تا خدای نکرده قطعی برق، خاموشی سرور و در نتیجه توقف ارائه سرویس را به دنبال نداشته باشد. در این حالت برای نگه‌داری این تجهیز برای این تعداد سرور نیاز به یک فضا دارید تا از صدمه دیدن و در دسترس عموم بودن آن جلوگیری کنید. آیا همه شرکت‌ها به فضایی به عنوان اتاق سرور نیاز دارند؟ پیش از این گفتیم که شرکت‌ها اگر دارای ابعاد متوسط باشند، به سه یا چهار سرور نیاز دارند و بهتر است که سرورها را از در دسترس عموم بودن آن‌ها ممانعت به عمل بیاورند و برای تأمین امنیت لازم، آن‌ها را در فضایی بسته و مهر و موم شده مثل رک نگه‌داری کنند.

می‌‌توانید سرورهای HP G10 را از طریق لینک نشان داده شده، بررسی و مقایسه کنید. 

server-roomاما تعداد سرورها در شرکت‌های بزرگ‌تر، بیش‌تر است و با وجود این‌که کماکان رک می‌تواند محل مناسبی برای نگه‌داری سرور در این شرکت‌ها باشد، ولی نمی‌توان روی استحکام رک حسابی باز کرد. جنس بدنه رک‌ها از طرفین، فلزی با استحکام و ضخامت بالاست اما قسمت جلویی تمام رک‌ها، پوششی از جنس شیشه دارد و کاملاً شکننده است. بنابراین به شرکت‌هایی که حداقل دو یا بیش از سه سرور دارند، پیشنهاد می‌شود که اتاق سرور، راه‌اندازی کنند. شرکت‌هایی که دارای حداقل ۳۰ ایستگاه کاری (work station) هستند، برای پیاده‌سازی سرویس‌های مختلف از سرورهای مجزا استفاده می‌کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که با وجود تمام مواردی که گفته شده، نباید تصور کنید که عدد به دست آمده، دقیق است . هیچ کدام از فرمول‌های مطرح شده نمی‌تواند عدد دقیقی ارائه دهد بنابراین بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم داشته باشیم این است که بعد از این‌که به طور تخمینی به تعداد سرور موردنیاز خود دست پیدا کردید، وارد مرحله تست شوید و چنان‌چه لازم شد، سرور اضافه کنید. پیشنهاد ما برای سرور مورد نیاز شرکت یا سازمان شما به هر تعدادی، سرور HP است. شما می‌توانید با کارشناسان مجرب و آموزش‌دیده بخش فنی ساپراصنعت، تماس بگیرید تا ضمن دریافت راهنمایی و مشاوره برای انتخاب و خرید سرور موردنیاز خود به هر تعدادی، در مراحل نصب، راه‌اندازی، پشتیبانی، تعمیر و نگه‌داری خیالتان از هر نظر آسوده باشد.

 

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من
مشاوره رایگان