راه اندازی و پشتیبانی شبکه کامپیوتری؛ دغدغه همیشگی سازمان‌ها

شبکه کامپیوتری امروزه از ضروریات هر سازمانی به حساب می آید. با گسترش روز افزون استفاده مردم و سازمان ها از کامپیوترها و نیاز به تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری منابع وهمچنین نیاز مدیران ارشد سازمان‌ها برای اطلاع از آخرين وضعيت شبکه به منظور بررسی كاركرد و راندمان سازمان، نیاز به مدیریت و پشتیبانی شبکه کامپیوتری بیش از پیش احساس می‌شود. راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری در دنیای امروز راهی مناسب برای استفاده حداکثری از سیستم‌ها و اجزای آن است و به شما این اجازه را می‌دهد که تمام عملکرد‌های یک سازمان مانند ارتباطات، انتقال داده و ذخیره‌سازی را مدیریت کنید.

شبکه کامپیوتری چیست؟

به زبان ساده به مجموعه‌ای از کامپیوترها (حداقل دو و حداکثر بی‌نهایت) که به منظور اشتراک گذاری منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به هم متصل می‌شوند، شبکه کامپیوتری گفته می‌شود. منظور از اشتراک گذاری منابع نرم‌افزاری استفاده از برنامه‌هایی مثل اتوماسیون اداری، برنامه‌های حسابداری و نقشه کشی و … می‌باشد. در مورد منابع سخت‌افزاری هم می‌توان به پرینتر و … اشاره کرد.

اتلاف زمان در غیاب شبکه کامپیوتری

قبل از به وجود آمده و استفاده از شبکه‌های کامپیوتری یکی از دغدغه‌های سازمان‌ها انتقال اطلاعات بود. اگر کاربری قصد جابه‌جایی اطلاعات را داشت مجبور به استفاده از حافظه‌های جانبی همراه بود که علاوه بر اتلاف زمان و انرژی خطر انتقال ویروس و بدافزار‌ها را افزایش می‌داد.

مزایای استفاده از شبکه کامپیوتری

۱. استفاده از منابع مشترک :

این شاید یکی از مهم‏‌ترین دلایل راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری باشد.استفاده از منابع مشترک بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی.

۲. کاهش هزینه :

به طور حتم امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی هر مجموعه‌ای کاهش هزینه‌ها باشد. استفاده از شبکه کامپیوتری راهی مناسب برای این منظور است. به عنوان مثال دیگر لازم نیست برای تعداد زیادی کامپیوتر، پرینتر تهیه کنید. یک پرینتر به اشتراک گذاری شده برای سازمان شما کافی است.

۳. امنیت اطلاعات :

با راه اندازی شبکه کامپیوتری و ذخیره یکپارچه اطلاعات دیگر نیازی به نگرانی در مورد از دست رفتن اطلاعات به علت خرابی و یا حذف اطلاعات وجود ندارد. اطلاعات مهم و ضروری همگی در سرور نگهداری و از آن‌ها پشتیبان تهیه خواهد شد.

۴. ارتباط سریع کارکنان با یکدیگر :

شبکه‌های کامپیوتری باعث از بین بردن فاصله‌ها شده است!! سیستم‌های مستقر در کارخانه، دفتر مرکزی و شعب همگی با یک ارتباط امن به تبادل اطلاعات می‌پردازند. خدمات شبکه را می‌توان شامل مجموعه خدماتی دانست که در حوزه‌ی شبکه‌های کامپیوتری قابل ارائه می‌باشد. این فعالیت‌ها می‌تواند از مراحل اولیه مانند بررسی و آماده سازی بستر زیرساخت به منظور راه اندازی شبکه‌های کوچک، متوسط و بزرگ، داکت و کابل کشی، جانمایی و نصب رک و در مجموع خدمات پسیو شبکه، تا کارهایی مانند راه اندازی سرویس‌های اولیه و مورد نیاز شبکه مانند نصب و پیکربندی اکتیو دایرکتوری، دامین کنترلر، فایل سرور، میل سرور و سایر سرویس‌های مورد نیاز شبکه در نظر گرفت. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و نیاز به استفاده از سرویس‌های شبکه برای سازمان‌ها و ادارات کوچک و بزرگ بحث خدمات شبکه یک دغدغه مهم برای مدیران تبدیل شده است.

آیا سازمان و مجموعه ما به شبکه نیاز دارد؟

به طور کلی در هر مجموعه ای که بیش از یک کامپیوتر وجود دارد و نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات می‌باشد استفاده از شبکه های کامپیوتری ضروری به نظر می رسد. ضمن اینکه اشتراک گذاری منابع سخت افزاری مانند پرینتر ، اسکنر و …. یکی دیگر از دلایل راه اندازی شبکه در مجموعه و یا سازمان شما می در حالی که یک کامپیوتر به تنهایی می تواند مفید و کارا باشد، چندین رایانه به صورت شبکه، کارایی به مراتب بیشتر و بهتری خواهند داشت. صرفه جویی در منابع و تجمیع و کنترل اطلاعات از اهداف اصلی راه اندازی شبکه کامپیوتری می باشد.

برای درک کردن تمامی نیازها در پشتیبانی شبکه علاوه بر گذراندن دوره‌های تخصصی، سال‌ها تجربه کسب کرده ایم.

بخشی از دامنه وسیع خدمات شبکه ساپراصنعت در حوزه فناوری اطلاعات شامل امور سخت‌افزار و نرم‌افزار ، نصب و راه‌اندازی خدمات شبکه به شرح زیر است:

طراحی و راه اندازی شبکه

 راه اندازی شبکه نیاز به یک تیم تخصصی دارد. اشتباهاتی که ناشی از عدم دانش کافی و یا تجربه یک گروه غیر حرفه‌ای می‌تواند ضررهای فراوانی برای سازمان شما ایجاد کند. طراحی شبکه باید با توجه به نیازهای موجود و برنامه‌ریزی برای نیازهای آینده سازمان انجام گیرد. طراحی شبکه کامپیوتری نیاز به تجربه و تخصص یک تیم حرفه ای دارد که چشم اندار مناسبی از سازمان شما داشته و با استفاده از تجربه خود بتواند نیازهای آینده شما را نیز در نظر بگیرد. هزینه‌های سربار استفاده از یک شخص نابلد برای سازمان شما بسیار سنگین‌تر از استفاده از یک تیم تخصصی و با تجربه خواهد بود. نکات فراوانی راجع به طراحی شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد که در اینجا به طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌شود.
برای طراحی شبکه نیاز به شناخت کامل و جامع از محیط و تبیین اهداف راه اندازی شبکه می‌باشد. باید در نظر داشته باشیم هدف نهایی از اجرای یک شبکه رفع نیازهای آن مجموعه می‌باشد. یک طراح حرفه‌ای نیاز به تجربه و دانش کافی دارد که بتواند با تلفیق علم و تجربه، دانسته‌های خود را در محیط واقعی پیاده سازی نماید. باید توجه داشت که طراحی یک شبکه کاملا منحصر به فرد بوده و کپی برداری از نمونه قبلی اشتباه می‌باشد زیرا هر شبکه محیز و نیاز های مربوط به خود را دارد. برآورد مالی راه اندازی و پشتیبانی شبکه قبل از طراحی باید محاسبه گردد تا بیشترین بازدهی با مناسب‌ترین هزینه را داشته باشیم. مطالب بیشتر راجع به این موضوع را در  طراحی شبکه  بخوانید. امروزه روابط برون‌‌سپاری در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در سازمانهای محلی نه یک گزینه بلکه یک ضروت استراتژیک محسوب می‌شود تا سازمان‌ها بتوانند بر وظایف اصلی خود تمرکز نمایند و با کاهش هزینه‌های عملیاتی و ریسک فناوری، منابع برون سازمانی را در خدمت اهداف سازمانی خود قرار دهند.
یکی از مفاهیمی که در صنعت فناوری اطلاعات امروزه بسیار به چشم می خورد، مفهوم برون سپاری است. برون سپاری را می توان به نوعی سپردن کار به کاردان در نظرگرفت. در دنیایی که مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها مشتری مداری را سرلوحه خود قرار می‌دهند، تمرکز بر فعالیت اصلی سازمان از یک طرف و بهره گیری همه جانبه و مناسب از فناوری‌های اطلاعاتی به روز، آن‌ها را به سمت برون سپاری IT سوق می‌دهد. به عبارت دیگر، عمدتا شرکت‌هایی که فروش را پایان یک معامله فرض نکرده و به پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش که در نهایت رضایت هرچه بیشتر مشتریان را در بر خواهد داشت توجه می‌نمایند در این راستا گام برمی‌دارند. در همین راستا، ساپراصنعت درصدد برآمده است با ارایه کلیه خدمات فناوری اطلاعات و پشتیبانی شبکه به عبارتی ارایه خدمات برون سپاری واحد IT شرکت‌ها، این واحد را با بهره گیری از تکنولوژی‌های روز در خدمت هر چه بیشتر پشتیبانی فنی شرکت‌ها و مشتریان ایشان قراردهد.

مزایای برون سپاری واحد IT

  • کاهش هزینه‌های شرکت با حذف هزینه‌های استخدام کارمند مربوطه
  • صرفه جویی در زمان و منابع داخلی شرکت‌ها
  • تسریع در انجام کارهای پروژه ای در جهت توسعه و یا تغییر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • تسریع در تغییر و سازماندهی مجدد ساختار سازمانی برای شرکت‌ها
  • انعطاف پذیری در دریافت خدمات: بدین معنا است که شرکت‌ها می‌توانند از تنوع خدمات و تخصص‌های شرکت‌های ارائه کننده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده نموده و محدود به توان و میزان تخصص کارمندان IT خود نشوند
  • آسودگی خاطر و تمرکز بر کسب و کار اصلی: با برون سپاری پشتیبانی IT، مدیران شرکت‌ها دیگر دغدغه‌های IT را نخواهند داشت و می توانند با آرامش بیشتری به امور اصلی شرکت بپردازند.
  • بهره گیری از میزان بالا و تنوع تخصصی که نیروهای داخلی IT ندارند
  • استفاده ازبهترین تجربه‌های IT در هر صنف: از آن‌جا که شرکت‌های ارائه کننده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به شرکت‌های مختلفی در هر صنف خدمات می‌دهند، لذا شناخت خوبی از نیازهای IT صنف‌ها و راهکارهای مناسب‌تر برای آن‌ها خواهند داشت.
  • دسترسی به آخرین تکنولوژی: برون سپاری IT برای شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌آورد که از طریق شرکت‌های ارائه کننده خدمات به آخرین و مناسب‌ترین تکنولوژی روز دسترسی پیدا کنند.

مراحل راه اندازی شبکه 

بررسی و نیاز سنجی :

قبل از انجام هرکاری نیاز به جلسه با مدیر سازمان و بررسی نیازهای مدنظر می‌باشد. بررسی تعداد نودها، نوع شبکه، سخت افزارهای مورد نیاز و …. با توجه به بودجه و نیاز شما مرحله بعدی کار است. پس از این مرحله و ارائه گزارش به مدیران، نوبت به طراحی شبکه کامپیوتری می‌رسد .

طراحی شبکه با پایداری و راندمان بی‌نظیر :

پس از انجام بررسی کامل و دقیق نیازها نوبت به طراحی شبکه می‌رسد. دانش و تجربه نیاز ضروری در این بخش است. یکی از مشکلات اصلی افت سرعت و وجود تأخیر در ارتباطات یک سازمان و یا مجموعه، عدم طراحی مناسب شبکه کامپیوتری آن است. متخصصان ساپراصنعت پس از سال‌ها تجربه و دانش به‌روز در این زمینه اقدام به طراحی شبکه کامپیوتری شما با بهترین روش و کمترین هزینه و بالاترین راندمان خواهند نمود. چشم انداز توسعه سازمان شما و توجه به نیاز‌های آینده شبکه از نکاتی است که در این طراحی به چشم خواهد آمد.

اجرا و پیاده‌سازی شبکه و تحلیل ارتباطات‌:

پس از انجام طراحی نوبت به اجرا می‌رسد. استفاده از نیروهای زبده و با تجربه به منظور اجرای بدون نقص و با کمترین هزینه برای سازمان شما قدم بعدی خواهد بود. زیرساخت شبکه باید به گونه‌ای اجرا گردد که در آینده با کمترین مشکل و خرابی همراه باشد. ضمن اینکه اجرای کار به صورت استاندارد امکان خطایابی در آینده را آسان خواهد نمود.