سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

CPU سرور اینتل

CPU سرور HPE G11 اینتل

CPU سرور HPE G10 Plus اینتل

CPU سرور HPE G10 سری اول اینتل

CPU سرور HPE G10 سری دوم اینتل

CPU سرور HPE G10 سری سوم اینتل

CPU سرور HPE G9 سری سوم اینتل

CPU سرور HPE G9 سری چهارم اینتل

cpu سرور

خريد CPU سرور HP سی‌پی‌یو سرور (CPU Server)

در خريد cpu سرور باید بدانید : ویژگی‌های یک‌ سی پی یو براساس نوع پردازش مورد نیاز ما و نیز حجم حقیقی عملکردی که برعهده یک سامانه پردازشی است، مشخص می ‌شود. یکی از اصلی‌ترین قطعات سرور که می‌ بایست هنگام خرید سرور hp در نظر داشته باشید، 

 CPU چیست؟

واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit) که به اختصار به آن ‌ CPU گفته می ‌شود گرچه تنها واحد پردازشی رایانه به حساب نمی ‌آيد اما بدون شک مهم‌ ترین آن‌ ها محسوب می ‌شود. CPU چه برای کامپیوتر باشد چه در یک سرور مورد استفاده قرار بگیرد در حقیقت نقش قلب را برای یک کامپیوتر یا سرور ایفا می‌ کند. سی ‌پی ‌یو (CPU) بخشی از سرور است که وظیفه انجام اقدامات، محاسبات و نیز اجرای برنامه ‌ها برعهده آن است. در طی این فرایند، ابتدا اطلاعات دستوری از رم توسط CPU دریافت می‌ شود، و پس از رمزگشایی و پردازش آن توسط CPU، تحویل داده می‌ شود. CPU‌به شکل یک تراشه‌ ی غالباً به شکل مربع و در ابعاد کوچک است که محل قرارگیری آن روی برد اصلی دستگاه‌ ها می ‌باشد و برای اجرای دستورها، با دیگر سخت ‌افزارها تعامل دارد. CPU سرور دارای انواع مختلفی است.

cpu سرور

شیوه عملکرد واحد پردازش مرکزی (CPU)

در CPU‌های کنونی در مقایسه با پردازنده ‌های اولیه، پیشرفت ‌های بسیاری مشاهده می ‌شود. اما در هر صورت تمامی   CPU سرور ها دارای عملکرد پایه‌ سه مرحله ‌ای به شرح زیر هستند:

  • واکشی (Fetch)
  • رمزگشایی (Decode)
  • اجرا (Execute)

1) واکشی (Fetch)

واکشی در واقع به معنای دریافت دستورالعمل است. ارسال دستورالعمل به صورت 0 و 1 به CPU‌سرور از طریق رم صورت می ‌گیرد. هر فرمانی فقط یک قسمت کوچک از یک عملیات محسوب می ‌شود در نتیجه CPU سرور باید نسبت به دستورالعمل بعدی آگاه باشد. نشانی دستور کنونی از طریق یک شمارش گر برنامه (PC) حفظ می ‌شود. پس از آن، قسمت ثبت دستور (IR) محلی است که PC و دستور العمل‌ها در آن قرار می ‌گیرند. سپس طول PC افزایش می ‌یابد تا ارجاع به نشانی دستورالعمل بعدی انجام شود.

2) رمزگشایی (Decode)

بعد واکشی دستور و ذخیره‌ سازی در IR، انتقال دستور به مدار رمز  گشای دستور توسط CPU سرور انجام می‌ شود. در این مدار، دستور تبدیل به سیگنال می ‌شود و به منظور فعالیت به سایر قسمت ‌های CPU ارسال می‌ گردد. قیمت cpu intel را با تماس با کارشناسان پشتیبانی ساپرا جویا شوید.

cpu سرور

3) اجرا (Execute)

در مرحله آخر، دستوراتی که رمزگشایی شده ‌اند به بخش‌ های مربوط در CPUسرور به‌ منظور تکمیل، فرستاده می ‌شوند. به طور معمول، ثبت نتایج در قسمتی از CPU انجام می ‌شود تا در دستور العمل‌های بعدی بتواند به آن ‌ها رجوع کند.

  • تعداد هسته‌ (core) در CPU سرور

در پردازنده‌ های ابتدایی تنها یک هسته وجود داشت و معنای آن این است کهCPU تنها قادر به انجام یک مجموعه وظایف محدود بود. و این خود یکی از دلایل کندی و زمان‌ بر بودن کامپیوترها در گذشته با وجود مؤثر بودن آن‌ ها، بوده است. ساخت پردازنده‌ هایی که تک‌ هسته بودند، تولیدکنندگان را به فکر فرو برد که به طرقی عملکرد آن‌ ها را ارتقا دهند. که نتیجه آن ساخت پردازنده ‌های چند هسته‌ای بود.
منظور از یک پردازنده یا CPU دو هسته‌ای، در حقیقت دو پردازنده است که روی یک تراشه قرار گرفته ‌اند. افزایش تعداد هسته، منجر به توانایی مدیریت پردازش ‌های چند گانه توسط CPUها به طور همزمان شده است. که در نتیجه آن علاوه بر افزایش عملکرد، زمان پردازش کاهش یافت. بعد از پردازنده ‌های دو هسته ‌ای، به سرعت پردازنده  ‌های چهار هسته‌ای وارد بازار شدند و پس از آن بوبت پردازنده ‌های هشت هسته ‌ای شد.  تکنولوژی فرا ریسمانی (Hyper-Threading) کامپیوتر شما را قادر می‌ سازد که عملکردی مشابه 16 هسته ‌ی پردازشی داشته باشد. با وجود این تکنولوژی، زمان ‌هایی که هسته بیکار است، صرف فعالیت ‌های دیگر می‌ شود به این‌ ترتیب انجام عملیات در هر هسته پردازنده با سرعت 2 برابری صورت می‌ گیرد.

  • نخ (Thread)

هر نخ می‌تواند حکم یک خط فرمان را داشته باشد. CPU سروری که در زمانی که تعداد دستورات زیاد است، از تعداد نخ بالاتری برخوردار باشد قطعا سرعت بالاتری نیز خواهد داشت. نخ‌ها مانند فرایندهای کوچک هستند که تنها یک هدف خاص را به انجام می‌رسانند و پس از پایان کار، وقتی مجموعه تمامی نخ‌های یک برنامه اجرا می‌شوند فرایند اصلی در حقیقت به اتمام می‌رسد. نخ‌ها برای انجام کارهای موازی به طور همزمان، به کار برده می‌شوند.

  • سرعت باس (Bus Speed)

باس به دو نوع داخلی و خارجی تعریف می‌ شود. منظور از باس خارجی آن است که انتقال اطلاعات از CPUسرور به Motherbourd و تمامی بخش ‌های کامپیوتر را ممکن می ‌کند و باس داخلی بیانگر سرعت اطلاعات مابین خانه ‌های داخلی CPU است . Quick Path Interconnect (QPI) باس جدیدی است که توسط شرکت Intel‌معرفی شده است که بر اساس آن پردازنده ‌ها دارای 2 باس خارجی می ‌شوند که یکی از آن‌ ها باس حافظه است به منظور اتصال پردازنده به حافظه و باس دیگر باس I/O به‌ منظور اتصال پردازنده به سایر وسایل جانبی است. برای این ‌که بتوانید بهترین CPU سرور را انتخاب کنید می ‌بایست دانش خود را در ارتباط با عملکرد CPU سرور ها در برند های گوناگون و تعداد هسته‌ ها، ارتقا دهید و در مواقعی که دارای مشخصه‌ های سطح بالای مشابه هستند، باید به ویژگی ‌های دیگر نیز آشنا باشید تا تصمیم درست بگیرید. در ادامه به معرفی مشخصات دیگر CPU سرور ها می‌‌پردازیم:

cpu سرور

  • طراحی توان حرارتی (TDP)

طراحی توان حرارتی بیانگر برق بیشینه مصرفی CPU است که براساس وات است. پردازنده ‌ای کم مصرف محسوب می‌ گردد که افزون بر کاهش مصرف برق، گرمای کمتری نیز ایجاد نماید.

  • شکل پایه

CPU سرور در صورتی می ‌تواند کار کند که روی برد اصلی قرار بگیرد. بنابراین توجه داشته باشید که سوکت ‌های مادربرد سرور و CPU سرور انتخابی شما به هم بخورند.

  • کش (حافظه‌های پنهان)

حافظه اختصاصی CPU به نام کش شناخته می‌ شود که هنگام پردازش به کار گرفته می‌شود. سرعت عملکرد CPU سرور با افزایش حافظه ‌ی کش بیشتر می ‌گردد.

  • فرکانس

منظور از فرکانس همان سرعت عملکرد پردازنده است. تا پیش از پیدایش پردازنده ‌های چند هسته‌ای، مهمترین مشخصه ‌ای که معیار قرار می‌ گرفت، فرکانس بود. با تغییر و تحول ‌های فراوانی که امروزه شاهد آن هستیم نیز فرکانس پردازنده کماکان در عملکرد سرور ها بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال عملکرد پردازنده ‌ی بسیار پر سرعت 8 هسته ‌ای از پردازنده ‌ی کند 4 هسته ‌ای، بهتر است.

  • مغزهای عملیات

تمام عملیات محاسباتی در سرور توسط CPU انجام می ‌شود. در حقیقت سایر اجزای سرور تنها به دلیل پشتیبانی از عملیات CPU سرور وجود دارند. پیشرفت ‌هایی که در تکنولوژی ‌های پردازنده صورت گرفته از جمله فرا ریسمانی و چند هسته‌ای در انقلاب فنی نقش پررنگی داشتند.

معرفی CPU Xeon سرور

در میان برند های مختلف تولیدکننده پردازنده، اینتل (Intel) یکی از معروف ‌ترین آنهاست که در سالهای اخیر با ارائه پردازنده ‌های پر سرعت برای سرورهای نسل 9 و 10 اچ‌پی (HPE G9 & G10 Servers) جایگاه ویژه‌ ای در میان CPU سرورهای عرضه شده در بازار دارد. پردازنده های اینتل که در سیستم‌ های شخصی و رومیزی مورد استفاده قرار می ‌گیرند همگی به نام core i (مثل core i7 یا core i5) شناخته می ‌شوند اما در سرور ها که پردازش بالا نیاز دارند، سرورهای زئون اینتل (Intel Xeon) مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

تفاوت پردازنده ‌های زئون اینتل (Intel Xeon) با پردازنده‌های معمولی (Core i)

طراحی پردازنده‌ های زئون به منظور استفاده در سرور ها صورت گرفته است و از آن در workstationهایی که از اهمیت بالایی برخوردارند و نیاز به پردازش بیشتر دارند استفاده میشود. از آنجایی که CPU زئون میبایست از کارکرد و بازدهی بالا برخوردار باشد بنابراین در مقایسه با CPUهای معمولی دارای دمای پایین‌تری است. معمولاً CPU زئون از پایداری بیشتری برخوردار است و در نتیجه هنگ و کرش در شرایط مشابه، در این CPUها کمتر اتفاق میفتد. که البته این  موضوع به دلیل استفاده از سیستم ‌های حرفه ‌ای تر و فناوری ‌های بهتر در این نوع از CPU ها است.

بررسی معماری CPU زئون اینتل (Intel Xeon

از نظر معماری بین CPU زئون و CPU‌دسکتاپ 99 درصد مشابهت وجود دارد. معماری CPU زئون براساس معماری sand bridge است با این تفاوت که در آن چند فناوری مازاد نیز دیده میشود که عبارتند از:

  • استفاده پردازنده‌ های زئون از QPI دوم بمنظور استفاده در مادربرد هایی که از 2 سوکت پردازنده (Dual Socket) برخوردارند.
  • قابلیت پشتیبانی از فناوری Intel Direct IO و Integrated IO در پردازنده ‌های زئون و این در حالی است که در سری core i‌ از این فناوری پشتیبانی نمی‌ شود. (استفاده از این فناوری، افزایش بازدهی پردازنده‌ را به دنبال خواهد داشت.)
  • پردازنده‌ های زئون در مقایسه با پردازنده ‌های معمولی و پیشرفته دسکتاپ از قابلیت پشتیبانی چند برابر بیش‌ تر از حافظه کش برخوردارند.
  • قابلیت پشتیبانی از ECC Memory (سیستم تصحیح خطا) در پردازش حافظه در پردازنده ‌های زئون وجود دارد.
  • پردازنده ‌های زئون قابلیت پشتیبانی از حدود 768 گیگابایت حافظه رم را دارند و این در حالی است که پردازنده‌ های دسکتاپ حداکثر تا 64 گیگابایت پشتیبانی می‌ کنند.
  • در مقایسه با پردازنده ‌های دسکتاپ، پردازنده ‌های زئون دارای تعداد بیشتری کانال نصب حافظه (Memory Slots) هستند.

افزون بر موارد گفته شده در بالا، پردازنده‌ های سری زئون اینتل از تعداد رجیستر های بیشتر در هسته پردازشی، فرامین پردازشی اختصاصی و ... برخوردارند  و همه این ویژگی‌ ها باعث شده است که برای استفاده در ایستگاه‌ های کاری گوناگون، مراکز داده، و ابرکامپیوترها، ایده آل باشند.

آشنایی با نسل پردازنده‌های سری زئون اینتل  

همانطور که در بالا گفته شد پردازنده‌ های سری زئون اینتل به منظور استفاده در سرور برای پردازش ‌های سروری طراحی، تولید و به بازار عرضه شده ‌اند. این پردازنده ‌های دارای 5 نسل هستند که معرفی آنها همگام با تجهیزات سرور HP صورت گرفته است و به‌ منظور ایجاد زیر ساخت‌های سازمانی می‌ توانند بهترین انتخاب باشند.

نسل‌های پردازنده‌های سروری

  • نسل اول (V1) : دارای فرکانس 1600 مگا هرتز (MHz)، 8 هسته، قابلیت پشتیبانی از حافظه ‌های DDR3 و پورت 0
  • نسل دوم (V2): دارای فرکانس کاری 1866 مگا هرتز، 12 هسته، قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ های DDR3 و پورت 0
  • نسل سوم (V3): دارای فرکانش کاری 2133 مگا هرتز، 18 هسته، قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ های DDR4 و پورت 0
  • نسل چهار (V4) : حداکثر فرکانس کاری 2400 مگا هرتز، 24 هسته، نرخ انتقال اطلاعات 6 QT/s ، قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ های DDR4 و پورت USB3.0، ایده ‌آل برای شرکتهای مخابراتی، تأمین کننده‌ های فضای ابری و کسب ‌و کارهای در حال توسعه
  • نسل 5 (V5) : برخورداری از ویژگی ‌های جدید که کارایی را بهبود بخشیده و بازدهی فرآیندها افزایش یافته است. پردازنده ‌های نسل 5 سری زئون با نام ‌های جدید در چهار خانواده ‌ی کلی Silver، Gold، Platinum و Bronze عرضه شده ‌اند.

مزایای خرید پردازنده‌‌های اینتل زئون Scalable

بعد از معرفی 4 نسل از پردازنده‌های اینتل، این شرکت از نسل جدیدی از پردازنده‌ ها رونمایی کرد که پردازنده‌های مقیاس‌ پذیر اینتل زئون محسوب می‌شوند و در سرورهای نسل 10 اچ‌پی (HPE Gen10 Servers) مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌منظور تأمین امنیت، سرعت و سرویس‌های Multi Cloud برای دیتاسنترها، به عنوان مبنا محسوب می‌شود. استفاده از این پردازنده‌ها موجب پیشرفت‌های بسیار در بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌ها شده است و در ضمن کارایی چشم‌گیر و امنیت در سطح سخت‌افزاری را ارائه کرده اند. طراحی این پردازنده ‌ها به گونه ‌ای بوده است که بتوانند سرویس‌ های دیتا را به طور مطمئن عرضه کنند و در زمینه I/O، حافظه، ذخیره‌ ساز و فناوری‌‌های شبکه پیشرفت‌های چشم ‌گیری ارائه دهند. به طور کلی پردازنده‌های سری Scalable اینتل زئون که نسل 5 این پردازنده‌ها هستند از ویژگی‌‌های زیر برخوردارند:

  • بهبود کارایی و افزایش بازدهی
  • افزایش سرعت در حجم ‌های کاری مهم و حیاتی
  • کاهش هزینه کل سیستم با وجود سرعت بالای اترنت اینتل تا حداکثر 4 اسلات 10 گیگا بیت اترنت
  • کاهش مصرف برق
  • کاشه زمان تأخیر
  • تأمین امنیت بیشتر

فروش پردازنده‌‌های Scalable اینتل زئون 

پردازنده‌‌های مقیاس ‌پذیر اینتل زئون در سرورهای نسل 10 اچ‌ پی (HPE G10 servers) در 4 کانفیگ و 2 نسل عرضه شده‌‌اند. برای اینکه یک ذهنیت بهتر از ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های سخت‌ افزاری که  این CPUسرورها فراهم می‌‌کنند داشته باشید، در جداول زیر مشخصات آن‌ها را در پیکربندی سروری HP می‌‌توانید مشاهده و مقایسه کنید. در این جداول می‌توانید مشاهده کنید که پردازنده‌‌های سری Scalable زئون اینتل به لحاظ حافظه کش، سرعت و ظرفیت حافظه، نرخ انتقال داده و نیز فرکانس با هم فرق دارند.

مشخصات پردازنده‌های نسل اول Intel Xeon Scalable

BronzeSilverGoldPlatinum 
۳۰۰۰۴۰۰۰۵۰۰۰ – ۶۰۰۰۸۰۰۰شماره سری
6 – 8۸ – ۱۲۸ – ۲۲۴ – ۲۸تعداد هسته
۱.۷ GHz۱.۸ – ۲.۶ GHz۲ – ۳.۶ GHz۲. ۰ – ۳.۶ GHzفرکانس
۲۲۲,۴۲,۴,۸تعداد سوکت
۲۱۳۳ MT/s۲۴۰۰ MT/s۲۶۶۶ MT/s۲۶۶۶ MT/sسرعت حافظه
۷۶۸ GB۷۶۸ GB۷۶۸ GB۷۶۸ GBحافظه به ازای سوکت
۲ @ ۹.۶ GT/s۲ @ ۹.۶ GT/s۳ @ ۱۰.۴ GT/s۳ @ ۱۰.۴ GT/sنرخ انتقال اطلاعات
۸۵۸۵۸۵ – ۲۰۰۱۰۵ – ۲۰۵برق مصرفی
۸.۲۵, ۱۱.۰۰ MB۸.۲۵ – ۱۶.۵۰ MB۱۳.۷۵ – ۳۰.۲۵ MB۱۶.۵ – ۳۸.۵۰ MBحافظه کش

مشخصات پردازنده‌ های نسل دوم Intel Xeon Scalable

BronzeSilverGoldPlatinum 
۳۰۰۰۴۰۰۰۵۰۰۰ – ۶۰۰۰۸۰۰۰شماره سری
۶۸ – ۱۶۴ – ۲۴۴ – ۲۸تعداد هسته
۱.۹ GHz۱.۸ – ۲.۶ GHz۱.۸ – ۳.۸ GHz۲.۲ – ۳.۸ GHzفرکانس
۲۲۲,۴۲,۴,۸تعداد سوکت
۲۱۳۳ MT/s۲۴۰۰ MT/s۲۶۶۶ MT/s۲۹۳۳ MT/sسرعت حافظه
۱ TB۱ TB۱ TB۱ TBحافظه به ازای هر سوکت
۲ @ ۹.۶ GT/s۲ @ ۹.۶ GT/s۳ @ ۱۰.۴ GT/s۳ @ ۱۰.۴ GT/sنرخ انتقال اطلاعات
۸۵۸۵    –۱۰۰۱۱۰ – ۲۰۰۱۰۵ – ۲۰۵برق مصرفی
۸.۲۵ –۱۱.۰۰ MB۱۰ – ۲۲ MB۱۶. ۵ – ۳۵.۷۵ MB۱۶.۵ – ۳۸.۵۰ MBحافظه کش

قیمت CPU سرور 

تمامی تجهیزات سرور HP در ساپراصنعت با بهترین قیمت و گارانتی اصالت کالا در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌گیرد. قیمت CPU سرور نسل‌های مختلف با هم متفاوت است و برای انتخاب بهترین سی پی یو سرور که با سرور شما سازگاری داشته باشد و بتواند بالاترین عملکرد را ارائه دهد، می‌توانید روی همراهی کارشناسان ما حساب کنید.  

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من
مشاوره رایگان