تازه های خبری, مقالات

نکته مهم در Upgrade Firmware دستگاه‌های FortiGate

شما می‌توانید از مسیر System > FortiGuard تاریخ انقضای Firmware & General Updates را بررسی کنید. یا در مسیر Dashboard > Status با نگه داشتن موس بر روی کادر Licenses از این موضوع مطلع شوید.

 

فعال نگهداشتن یک قرارداد پشیتیبانی به شما اجازه می‌دهد تا دسترسی به Upgrdeها و Downgradeها را در آخرین ورژن برای به روز نگهداشتن فریمور FortiGate داشته باشید:

  • ارتقای کلی بین دو نسخه، به عنوان مثال از 0 به 7.0
  • ارتقای بین رشته های فرعی، به عنوان مثال از 0 به 7.2
  • ارتقای بین Patchها ، به عنوان مثال از 4.2 به 7.4.3

در نسخه FortiOS 7.4.2 و بالاتر، اجبار داشتن لایسنس آنلاین جهت توانایی Upgrade و Downgrade پیشرفت داده شده است. این اجبار بر اساس مقایسه تاریخ انقضای لایسنس نسخه Firmware موجود بر روی دستگاه با زمانی که برای اولین بار این نسخه ارائه شده است، می‌باشد. به عنوان مثال برای آپگرید نرم افزاری نسخه FortiOS 7.4.X این تاریخ بر اساس اولین زمان در دسترس قرار گرفتن عمومی اولین نسخه آن یعنی FortiOS 7.4.0 می‌باشد. بنابراین Upgrade و  Downgradeبین نسخه‌های کلی (Major)، رشته‌های فرعی (Minor) و Patch‌ها فقط در صورتی امکان پذیر است که لایسنس نرم افزاری آنلاین بر اساس تاریخ در دسترس قرار گرفتن اولین نسخه کلی باشد. در نتیجه اگر تاریخ انتشار نخستین نسخه (به عنوان مثال 7.4.0) بعد از تاریخ منقضی شدن لایسنس نرم افزاری دستگاه باشد، امکان Upgrade و  Downgradeوجود نخواهد داشت.

به عنوان مثال در زیر تاریخ انتشار اولین نسخه های Major به صورت زیر می‌باشد:

  • 4.0 GA release on May 8, 2023
  • 6.0 GA release on March 31, 2024
  • 8.0 GA release on March 31, 2025
Firmware license expiry date

Is a FortiGate firmware upgrade allowed to the target version?

7.4.x 7.6.x 7.8.x
March 31, 2025 or later Yes Yes Yes
March 25, 2025 Yes Yes No
March 25, 2024 Yes No No
May 2, 2023 No No No

Downgrade از یک نسخه Major به نسخه‌های دیگر امکان پذیر می باشد زیرا تاریخ انقضای لایسنس دستگاه برای نسخه‌های پایین‌تر معتبر می‌باشد. برای مثال اگر تاریخ انقضای لایسنس دستگاه March 25, 2024 باشد و نسخه FortiOS بر روی 7.4.2 باشد و شما بخواهید به نسخه 7.2.7 دستگاه را Downgrade کنید با توجه به اینکه تاریخ انتشار اولین نسخه 7.2.0، تاریخ March 31, 2022 می‌باشد، این کار امکان پذیر است زیرا تاریخ انقضای لایسنس دستگاه بعد از انتشار این نسخه می‌باشد.

ارتقای Firmware در GUI با استفاده از آپلود فایل

اگر تاریخ قرارداد شما با توجه به تاریخ انتشار نخستین نسخه رسمی منقضی شده باشد، امکان Upgrade در مسیر System > Firmware & Registration وجود نخواهد داشت. اگر تاریخ انتشار نسخه اولیه یک Firmware (Major، Minor و Patch) نصب شده بر روی دستگاه بعد از تاریخ انقضای لایسنس نرم افزار دستگاه باشد، Upgrade و Downgrade انجام نشده و خطایی بر روی صفحه نشان داده خواهد شد.

ارتقای Firmware در GUI با استفاده از FortiGuard

تا زمانی که لایسنس آنلاین را تمدید نکنید Upgrade به نسخه‌های جدید امکان پذیر نخواهد بود و نسخه‌های جدید نشان داده شده به رنگ خاکستری و غیر فعال خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *