سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

قطعات سرور

سی پی یو سرور

رم سرور

پاور سرور

کارت شبکه سرور

کارت HBA سرور

هارد سرور

فن و هیت سینک سرور

کارت حافظه میکرو اس دی

کابل فیبر نوری

رید کنترلر

رایزر کارت سرور

بی سرور / اکسپندر سرور

مادربرد سرور

باتری سرور

بوت درایو سرور

سایر قطعات سرور

برای مشاهده سایر تجهیزات سرور روی لینک، کلیک کنید. 

عملکرد، سرعت و کیفیت کار و شبکه‌ سازمان شما به قطعات سروری که در شبکه سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی بسیار زیادی دارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که از کیفیت و اوریجینال بودن قطعات سرور اطمینان حاصل نمایید. از جمله قطعات سرور می‌توان به منبع تغذیه،خنک‌کننده، ذخیره‌سازی، کارت شبکه و سایر ماژول‌ها اشاره کرد. پیش از معرفی قطعات سرور hp، لازم است بدانید که این قطعات روی یک شاسی (مادربرد) قرار می‌گیرند که برای اتصال تمامی قطعات به هم نقش یک پایه اتصال را ایفا می‌کند. قابلیت‌های یک سرور به امکاناتی که از طریق همین شاسی فراهم می‌شود، بستگی دارد. سرور موردنیاز کسب و کاری خود را بشناسید و با پیکربندی قطعات اوریجینال سرور HP، به یک سرور کارآمد دست یابید!

اجزا و قطعات سرور hp

برای خرید سرور HP، ابتدا می‌بایست هدف و برنامه کسب و کاری خود را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید سرور HP مناسب محیط کاری و الزامات کسب و کار خود نمایید. مرحله بعدی، دقت در انتخاب و خرید قطعات سرور HP و پیکربندی این قطعات است. برای انتخاب آگاهانه، لازم است با قطعات سرور، و تولیدات جدید کمپانی HP آشنایی کلی داشته باشید، تا بهترین خرید را انجام دهید. از آنجایی که این احتمال وجود دارد، شناخت و تجربه شما کافی نباشد، جای نگرانی نیست، مشاوران و کارشناسان مجرب ساپراصنعت، آماده همراهی شما برای انتخاب و خرید اجزا و قطعات سرور HP هستند.
بدیهی است که خرید قطعات سرور HP تنها آغاز راه است و شما می‌بایست خدماتی همچون نصب و راه‌اندازی سرور، نگهداری و پشتیبانی پس از فروش نیز دریافت کنید. هنگام خرید سرور و قطعات سرور، به این موارد دقت کنید.

قطعات سرور

  • پردازنده سرور: پردازنده مهم‌ترین قطعه‌ سرور است که روی مادربرد سوار می‌شود و به عنوان قلب اصلی یک شبکه عمل می‌کند. Intel، AMD و چند شرکت دیگر از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پردازنده به شمار می‌آیند.

سرورهای نسل‌های اخیر اچ پی، از پردازنده‌ اینتل‌زئون استفاده می‌کنند که دارای راندمان و کارایی بالا، دمای کمتر، پایداری بیش‌تر هستند. این پردازنده‌ها در سرور و راه‌اندازی مراکز داده بسیار کاربردی‌اند. اگر بخواهیم دو سرور با پردازنده متفاوت را در شرایط یکسان مقایسه کنیم، خواهیم دید که سروری که از پردازنده Intel Xeon استفاده می‌کند، به دلیل بهره‌مندی از فناوری‌های موجود در این سری از پردازنده‌ها، بسیار کمتر هنگ می‌کند.
علاوه بر آنچه در بالا گفته شد، پردازنده‌های اینتل‌زئون مزیت‌های دیگری نیز دارند:

  • قابلیت پشتیبانی از حدود 768 گیگ از حافظه‌ی رم
  • قابلیت پشتیبانی از تعداد بیش‌تری اسلات حافظه
  • قابلیت پشتیبانی چندبرابری از حافظه کش
  • برخورداری از فناوری حافظه ECC (Error Correcting Code Memory)، به معنای کد تصحیح خطا در پردازش حافظه است.

علاوه بر پردازنده‌های زئون ساخت شرکت اینتل، پردازنده‌های opteron که توسط کمپانی AMD تولید می‌شود، نیز در سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما باید بدانید که پردازنده‌های سری زئون تولیدی کمپانی Intel به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های مختلف،‌ از محبوبیت بیش‌تری برخوردارند و بیش‌تر سرورها از آن استفاده می‌کنند.

  • رم سرور:

    RAM (Random Access Memory)، دستیابی تصادفی به حافظه است. از آنجایی که رم سرور دارای  قابلیت read/write است، دیتا و اطلاعات برنامه ابتدا به صورت موقت روی رم قرار می‌گیرد، تا به سرعت قابل دسترسی باشند که در سرور اجرا شود. با توجه به اینکه در بعضی مواقع کاربران شبکه چند برنامه سنگین را به طور همزمان اجرا می‌کنند و اینکه رم سرور بیش‌ترین اثرگذاری را روی سرعت پردازش دارد، بنابراین می‌توان گفت که حافظه از مهم‌ترین قطعات سرور برای دستیابی به بالاترین کارایی در برنامه‌های کاربردی است. رم سرورها دارای قابلیت ECC بررسی و تصحیح خطا هستند.

  • فن‌ سرور: خنک‌کننده قطعه‌ای است که روی پردازنده یا چیپ‌هایی که پردازش اطلاعات ، موجب تولید تولید در آن می‌شود، نصب می‌گردد و وظیفه دفع این گرما و انتقال آن به هوا را برعهده دارد. قسمت بالایی خنک‌کننده‌ها که از جنس مسی یا آلومنیومی برخوردارند، به منظور افزایش سطح تماس با هوا، به صورت پره پره است. درصورتی که در یک سرور ، از 2 پردازشگر استفاده شود، می‌بایست تعداد فن‌ها افزایش یابد. لازم به ذکر است در سرورهای تیغه‌ای در مقایسه با سایر دستگاه‌ها، گرمای کمتری تولید می‌شود این امر به دلیل استفاده از انرژی و نیز خنک‌سازی سیستم به صورت مشترک توسط سیستم‌های تیغه‌ای، اتفاق می‌افتد. ضمن آنکه در مدل‌های جدید سیستم‌های تیغه‌ای، فن‌هایی که قابلیت تنظیم دارند، و نیز وجود سیستم کنترل و پایش دما و در بعضی مدل‌ها سیستم خنک‌سازی با مایعات، موجب شده است که دفع حرارت از سیستم با کارایی بیش‌تری صورت گیرد. از آنجایی که سیستم‌های تیغه‌ای در رک مورد استفاده قرار می‌گیرند، چگالی بسیار بالاتری خواهند داشت که این امر تولید گرمای بیش‌تری را موجب خواهد شد که این امر، موجب افزایش نیاز به خنک‌سازی می‌گردد.

  • هیت‌سینک سرور :هیت سینک سرور از جمله قطعات سرور است که روی CPU نصب می‌شود که وظیفه خنک‌سازی پردازنده‌های سرور را برعهده دارد.

  • پاور سرور: از یک یا چندین پاور سرور، برای تأمین انرژی موردنیاز تجهیزات سرور استفاده می‌شود. این نیاز در سرورهای ضعیف هم وجود دارد که استفاده از منبع تغذیه حجیم با مصرف بالا، اتلاف حرارتی زیادی را به دنبال خواهد داشت که موجب افزایش مصرف انرژی دستگاه خواهد شد. یک پاور مرکزی برای تمام شاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که محل نصب آن یا داخل شاسی خواهد بود و یا اتصال آن به چندشاسی به صورت یک منبع تغذیه جداگانه انجام خواهد گرفت. در نتیجه به‌منظور ایجاد پایداری نیازی به پاور سرور حجیم نخواهد بود و یا این نیاز به شدت کاهش می‌یابد. وظیفه منبع تغذیه سرور ، تبدیل جریان الکتریکی ورودی به ولتاژ و جریان درست برای بارگذاری است. در حقیقت پاور سرور، وظیفه تبدیل جریان AC به جریان DC را بر عهده دارد و به‌این ترتیب برق سخت‌افزارهای داخلی سرور از جمله هارد سرور  و مادربرد سرور را فراهم می‌سازد. پاور سرور HP، در ابعاد و وزن‌های مختلف، هرکدام، از قابلیت سازگاری با سرورهای خاصی، برخوردارند. این پاورها با توان مختلف، در فرکانس‌های معمولاً بین 50 تا 60 هرتز، ولتاژهای ورودی را به ولتاژ مناسب خروجی تبدیل می‌کنند. بدیهی است میزان این ولتاژها بستگی به نوع و مدل پاور خواهد داشت. کارایی پاور سرور HP از 94 تا 96 درصد خواهد بود.

  • هارد سرور: داده‌ها و اطلاعات درون شبکه به تمامی، داخل یک حافظه که درون سرور قرار دارد، نگهداری می‌گردد، به این حافظه درون سروری، هارد سرور گفته می‌شود. نسبت به هاردهای معمولی که در سیستم‌های خانگی استفاده می‌شود، هارد سرور، دارای توان و سرعت بالاتری است. ویژگی مهم هارد سرور از سایر هاردها، میزان سرعت چرخش آن و نوع رابط که می‌تواند از نوع SATA، SAS  و SCSI باشد، است. با افزایش سرعت چرخش دیسک، سرعت عملیات read/write اطلاعات نیز افزایش خواهد داشت. هارد سرور برخلاف رم یک حافظه دائمی محسوب می‌شوند و میزان اطلاعات قابل ذخیره روی سرور، بستگی مستقیم به میزان ظرفیت هارد سرور، به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات سرور خواهد داشت.

    SAS: ابعاد کوچکتر از SCSI، اما سرعت یکسان با آن دارد. فناوری SAS که از SCSI جدیدتر است ، نسبت به آن، کارایی بالاتری نیز دارد و به‌عنوان هارد سرور استفاده می‌شود.

  • کارت شبکه سرور: یکی دیگر از قطعات سرور، کارت‌های شبکه است. به کمک کارت شبکه، سرور به شبکه متصل می‌شود و به عبارتی ارتباط سرور با دنیای خارج به کمک کارت شبکه فراهم می‌شود. هنگام خرید سرور، قدرت و توانمندی کارت شبکه یکی از آیتم‌هایی است که بسیار به آن توجه می‌شود. کارت‌های شبکه در انواع مختلفی از نظر حجم ترافیک، سرعت و نیز قابلیت‌های شبکه عرضه شده‌اند و می‌توانند توانمندی‌های گوناگونی را ارائه دهند.
  • ماژول‌های دیگر سرور:

باتوجه به اینکه شاهد افزایش مدام اطلاعات هستیم که افزایش نیاز به رشد مراکز داده برای حفظ این حجم از اطلاعات  و نیز افزایش میزان اهمیت پردازش اطلاعات را به دنبال خواهد داشت، لازم است از سرویس‌هایی که در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، قابلیت پردازش حجم وسیعی از اطلاعات را داشته باشند، استفاده شود. این امر در سیستم‌های HP که طراحی آن به صورت مجتمع و ماژولار بوده است، به صورت بهینه صورت می‌گیرد. ماهیت ماژولار بودن سرورها، ارائه یک شیوه استاندارد به منظور انتقال سرویس‌ها به دیوایس‌های کامپیوتر را ممکن می‌سازد. بنابراین در صورتی که نیاز باشد، امکان استفاده از دیوایس‌های دیگر برای کامل نمودن سرویس‌های لازم، وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان از ماژول‌های سوئیچ، روتر ، ذخیره‌ساز و نیز SAN و ... برای افزودن هر سرویسی که لازم است، استفاده نمود.

در ادامه تعدادی دیگر از اجزا و تجهیزات سرور را به اختصار مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • کارت گرافیک: چنانچه از سرور برای کارهای گرافیکی استفاده می‌کنید نیاز به افزودن کارت‌های گرافیک پرقدرت خواهید داشت.
  • رید‌کنترلر (Raid Controller): به‌منظور یکپارچه‌سازی چند هارد در سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد، و استفاده از آن، افزایش کارایی یا امنیت اطلاعات و یا ترکیب هر دو را به دنبال خواهد داشت. قرارگیری ریدکنترلر با شکل و آرایش مختلفی در سرور انجام می‌شود.

مزایای RAID Controller:

  • تبدیل داده به بلوک و ذخیره هر بلوک در هارد جداگانه
  • افزایش کارایی سیستم عملیات ورودی/خروجی با تقسیم بار ترافیک بین چند کانال چندگانه
  • افزایش سرعت با قابلیت کنترل ترافیک از طریق کنترلرهای مختلف
  • طراحی ساده و عدم وجود مدار محاسبه Parity
  • عدم نیاز به محاسبه بیت توازن و کنترل خطا و در نتیجه افزایش سرعت
  • کیج‌ سرور: از جمله قطعات سرور است که نقش نگهدارنده هارد سرور را ایفا می‌کند که در ابعاد مختلف روی سرور قرار می‌گیرد.

  • Backpalne: پلین‌بردی است که از آن در شاسی‌های با قابلیت جایگزین کردن و یا افزودن هارد بدون اینکه سرور متوقف شود (hot-plug/ hot-swap)، استفاده می‌شود. این پلین‌برد در قسمت پشتی هارد سرور قرار می‌گیرد.
  • DVD Driver: به منظور نصب درایورهای قطعات مختلف سرور کاربرد دارد و در واقع یک آپشن (گزینه) برای سرور محسوب می‌گردد.

از آنجایی که استقاده از قطعات تقلبی، خرابی‌های پی‌در‌پی در سرور ایجاد کند و اطلاعات را از بین ببرد، لزوم مشورت با کارشناسان و مشاوران در قسمت فروش سرور بیش از پیش احساس می‌شود. با توجه به آنچه گفته شد و نیز هزینه‌ای که بابت سرور پرداخت می‌کنید، دریافت ضمانت در هنگام خرید سرور hp، بسیار حائز اهمیت است. در زمان خرید سرور به مدت ضمانت، شرایط و نیز محل ارائه آن توجه کنید. شرکت ساپراصنعت با بهره‌مندی از متخصصان و مشاوران آموزش‌دیده و مجرب در بخش فروش و پشتیبانی، شما را در انتخاب سرور مناسب با ارائه ضمانت معتبر، یاری می‌رسانند. با ما در تماس باشید.

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من
مشاوره رایگان